Vietnam, intre trecut si viitor Alina Stoica

Alina Stoica
Vietnam, intre trecut si viitor

Am revenit in Vietnam dupa mai bine de zece ani. In aprilie 2009, insoteam primul meu grup de turisti aici si am ales sa ma reintorc acum, in 2019, alaturi de partenerul meu si de fiica noastra in varsta de noua ani. Eram foarte curioasa cum voi percepe acum aceasta destinatie, dupa atatia ani, dupa alte multe tari vizitate si mai ales in formatul aceasta de family trip.

Marturisesc faptul ca, in calitate de consultant si calator Eturia, nu prea m-am grabit sa recomand Vietnam familiilor cu copii. Am considerat multe alte destinatii prioritare lor, dar, cu aceasta ocazie, m-am convins ca Vietnam are foarte multe de oferit atat celor mari cat, si celor mici.

Pentru mine, sa ajung aici a insemnat sa ajung „acasa”, atat prima oara, cat si a doua oara traind acelasi sentiment placut de liniste, pace si regasire de sine.

Dorindu-ne o vacanta mai tihnita, am ales sa vizitam doar doua locuri din sud si am inceput cu Saigon (Ho Chi Minh), unul dintre cele mai frumoase si spectaculoase orase din Asia de Sud-Est.

Cu o istorie bogata, cultura fascinanta, arhitectura clasica franceza, zgarie-nori impunatori, temple si pagode, Ho Chi Minh incanta prin exotismul lui.

Desi Vietnam este o tara comunista, deschiderea catre capitalism si o societate moderna este mai mult decat evidenta. Strazile orasului sunt pline de magazine si comercianti pregatiti sa vanda de toate si regasesti la tot pasul numele rasunatoare ale unor prestigioase lanturi hoteliere sau ale celor mai mari corporatii internationale, precum Microsoft, Coca Cola, Samsung, Starbucks si multe altele.

In ceea ce priveste gastronomia, restaurantele imbina intr-un mod ametitor tot felul de arome si ierburi proaspete ale bucatariei internationale si locale. Dintre preparatele vietnameze locale, de neratat sunt: supa vietnameza cu noodles (numita Pho), taiteii cu legume (numiti stir-fried noodles with vegetables), fresh vegetables springrools si morning glory stir-fried - un fel de mancare foarte apreciat de vietnamezi.

Pentru ca ne-am dorit sa exploram orasul si pe jos, am ales un hotel central: Le Meridien Saigon Hotel, care ne-a oferit acces facil catre Dong Khoi Street. Aici am putut gasi de la celebre magazine de moda, galerii de arta, saloane de masaj pana la cele mai reprezentative cladiri in stil colonial: Saigon Opera House, Notre Dame Cathedral si Central Post Office.

Le Meridien este un hotel de cinci stele foarte bun, cu camere mari si spatioase, cu priveliste spectaculoasa asupra orasului mai ales seara si, cel mai important, cu servicii excelente. Personalul ni s-a parut foarte atent si orientat spre a asigura in permanenta o experienta placuta oaspetilor sai.

Zona 1 (District 1) este o zona destul de sigura si pentru familii cu copii. Desi am avut o oarecare rezerva la inceput, pana la urma ne-am simtit bine si avantajul a fost ca aproape de oriune puteam gasi rapid un taxi care sa ne aduca inapoi la hotel. Este bine de stiut ca Zona 1 este si zona din oras cu preturile cele mai ridicate, asta pentru ca si chiriile de aici sunt foarte mari. Deci, doritorii de shopping intens ar face bine sa ajunga si pe strazile de shopping din Districtele 2 sau 3.

Ca optiuni de a lua masa in afara hotelului, noi am incercat un bistro recomandat de ghidul nostru, Propaganda Bistro, un local bun din punct de vedere al raportului pret/calitate, insa nu foarte reprezentativ pentru ce inseamna un restaurant gourmet, ceea ce ne doream, de fapt, sa testam in afara hotelului.

O experienta interesanta pe care o recomand seara, la apus, este croaziera de o ora cu barca rapida pe Raul Saigon, care ofera posibilitatea de a admira frumosii zgarie-nori, dar si cladiri vechi, precum The Dragon House, construita de colonistii francezi in 1863. Exista si o piata plutitoare unde localnicii vand fructe proaspete si produse locale, dupa care turul se incheie cu savurarea unei bauturi racoritoare la The Deck Restaurant, unde am avut placerea de a admira asfintitul in toata splendoarea lui. Restaurantul este cotat ca fiind de top datorita ambiantei romantice, dar si bucatariei asiatice excelente.

In a patra zi, am luat zborul spre destinatia mult-asteptata, Phu Quoc, o insula relativ mica, aflata in Golful Thailandei, la o ora si jumatate de zbor fata de Saigon, fiind una dintre cele mai cautate destinatii de plaja pentru nisipul alb si pentru resorturile de tip boutique situate pe coasta de sud-vest. Mai mult de jumatate din insula face parte din Parcul National Phu Quoc, vorbim deci de jungla tropicala, trasee de hiking, cascade si viata salbatica. Duong Dong, cel mai mare oras de pe insula, situat pe coasta de vest, este animat in permanenta de pietele de zi si de noapte in care se comercializeaza produse locale de artizanat, condimente si local food - mancare foarte apreciata mai ales de turistii occidentali dornici sa descopere exotismul acestei tari.

Am ales sa stam in doua zone diferite ale insulei pentru a ne face o idee cat mai ampla despre plajele de aici.

Prima data, am stat la un hotel boutique de patru stele, Cassia Cottage, situat pe Long Beach. Numele resortului vine de la denumirea unui tip de scortisoara, Cassia Cinnamon, care se cultiva aici. La acest resort, scortisoara este folosita nu doar la gatit, ci si la curatenie. Cand intri in camera, o mireasma placuta te invaluie de peste tot. Practic, Cassia Cottage este un hotel boutique eco-friendly care s-a nascut din pasiunea celor doi proprietari, sot si sotie (ea vietnameza, el american), pentru condimente si pentru un stil de viata sanatos. Contrar practicii celorlalte hoteluri de lant, orientate sa adopte ultimele tendinte in materie de design si facilitati, ei si-au dorit sa pastreze un aer autentic al vechiului Phu Quoc si mai ales sa conserve natura din jur prin reducerea cat mai mult a impactului turismului asupra mediului. Au incalzire solara, nu se folosesc detergenti chimici, nici aditivi alimentari, au o mica gradina de condimente si legume crescute exclusiv cu ingrasamant bio. Nu folosesc insecticide, ci anumite dispozitive electrice care atrag insectele in interior.

Pe timpul sederii noastre aici, am trait sentimentul placut de „acasa” datorita celor mentionate mai sus, fara sa exclud ospitalitatea si grija continua fata de serviciile oferite.

Din perspectiva unui copil, experienta a fost una foarte placuta, mai ales datorita piscinei exterioare mari, cu vedere spre mare, care a fost o incantare pentru fiica noastra. Eu, in schimb, adoram sa petrec timp in restaurantul deschis, cu o panorama incantatoare spre palmieri si mare.

Am plecat de la Cassia Cottage curiosi sa vedem, desigur, si cea de-a doua proprietate, JW Marriott Phu Quoc Emerald Bay Resort & Spa, un resort luxury de cinci stele situat pe Khem Beach, una dintre cele mai frumoase plaje din Phu Quoc.

In drum spre resort, ne-am oprit si la ferma de perle Ngoc Hien Pearl, care ne-a impresionat prin diversitatea bijuteriilor realizate, dar mai ales prin istoria confectionarii lor si a prelucrarii perlelor, aratandu-ne cum se scot ele din scoicile vii.

Odata ajunsi la JW Marriott Phu Quoc, am ramas placut surprinsi de conceptul resortului care reproduce vechea universitate Lamarck (de stiinte naturale) din secolul al XIX-lea.

Totul este gandit pana la ultimul detaliu, de la localizarea hotelului, design-ul dat de obiectele vintage pana la uniforma personalului din fiecare arie. Camerele sunt grupate pe mai multe tronsoane, fiecare reprezentand cate un departament de studiu: zoologie, agricultura, astronomie, arte vizuale si altele. Design-ul fiecaruia difera in functie de domeniul de studiu.

Este un hotel foarte potrivit familiilor cu copii, fiind foarte ofertant din punctul de vedere al activitatilor atat pentru adulti, cat si pentru copii. Activitatea noastra preferata a fost confectionatul lampioanelor pe care le-am putut lua la final acasa ca suvenir.

Personalul de peste tot este minunat, atent la fiecare turist in parte, mereu cu zambetul pe buze. Am ramas foarte placut surprinsa sa vad ca cei de la restaurant au tinut cont de dieta mea speciala fara gluten, desi nu specificasem in avans despre ea. Mai mult, crezand ca este vorba despre o alergie, ma atentionau mereu si la alte produse care contineau gluten.

Cu privire la explorarea insulei, am ales sa iesim in timpul sederii noastre la Cassia, ajungand foarte rapid in Duong Dong, o zona animata cu multe magazine cochete si unde ne-am putut bucura si de experienta locala la night market-ul deschis incepand cu ora 5 dupa-amiaza.

Au mai ramas locuri neexplorate si, cu siguranta, ne vom intoarce in Phu Quoc si in alte zone frumoase din Vietnam.

Iata mai jos si cateva randuri scrise de fiica noastra, Malina:

La JW Marriott Phu Quoc, dimineata, am avut parte de cel mai bogat bufet vazut vreodata! Ofera paine de toate felurile, legume si fructe proaspete, tot ce se poate face din oua, clatite, pancakes si gofre (acestea servite cu nuttela, miere, gem si toate cele), salate, biscuiti pentru cafea, croasante, patru sortimente de cereale cu lapte, patru-cinci sortimente de iaurt si chiar si sushi! Cand comandam cafea, cu aceasta veneau si niste biscuitei foarte buni cu cocos, iar, la plecare, vazand ca ne plac mult acesti biscuitei, personalul ne-a dat o cutie plina!

Piscinele erau frumoase, cu apa putin cam rece, dar te obisnuiesti dupa ce intri. Acestea aveau forme diferite si erau situate in spatele unor tronsoane. Pentru noi, cea mai frumoasa piscina a fost cea in forma de scoica.

In final, ne-a placut foarte mult destinatia aceasta si dorim sa revenim cu totii in Vietnam!