India - locul de unde te intorci schimbat Tania Badalica

Tania Badalica
India - locul de unde te intorci schimbat

Viata de cele mai multe ori iti ofera surprize: daca ma intrebai acum un an daca am de gand sa vizitez vreodata India, iti raspundeam cu cea mai mare sinceritate, nu. Insa, cum toate se intampla la momentul oportun si cu un scop in viata ta, uite ca a venit si clipa cand aveam sa descopar frumusetile acestei destinatii.

Cand spui India, iti apare Taj Mahalul in imaginatie, oamenii foarte saraci si multa mizerie? Ei bine, nu! Realitatea este un pic diferita. Poate ca te gandesti ca India este o tara indepartata, insa drumul pana acolo nu-i foarte lung, am zburat din Istanbul apoape sase ore, o durata destul de decenta pentru un zbor in Asia.

Ajunsi in Delhi, curiozitatea de a iesi si de a da piept cu noua civilizatie ne-a impins cu repeziciune catre formalitatile vamale. Inca de la primii pasi, am facut cunostinta cu traficul care, la orele de varf (dimineata si seara), poate fi foarte ingreunat, dar si cu poluarea care se putea vedea prin ceata deja instalata.

Prima dintre lectiile cu care eu m-am intors acasa a fost acceptarea si respectarea fiecarei culturi a destinatiilor pe care urmeaza sa le vizitez. Inca din primele zile din cadrul turului, am vizitat trei temple: Lotus, Akshardam si Sikh. Templul Lotus nu este o constructie veche, acesta dateaza din anul 1986 si este un loc cu o incarcatura spirituala extraordinara, locul unde toate rugaciunile se contopesc. Acest templu este deschis oricarei religii, poti medita, te poti ruga si, de asemenea, poti admira designul si gradina minunata a acestui loc.

Akshardam este singurul templu hindus din cadrul programului unde am descoperit zeii importanti si povestile acestora.

Cireasa de pe tort a fost Templul Sikh, unde am avut norocul de a fi in acel moment in mijlocul unei slujbe. Ne-am asezat in mijlocul lor, turceste pe podea, privind cu mare interes. Desi nu intelegeam un cuvant din toata rugaciunea, noi le puteam simti si vedea pe chip credinta, rugaciunea si speranta. A doua lectie de viata primita a fost in bucataria acestui templu, unde fiecare voluntar gateste zilnic pentru nevoiasii din Delhi. Empatia imi spune sa ma asez si sa ajut pentru cei care au nevoie, sa fiu mai buna, sa daruiesc si am facut astfel impreuna cu o parte din grupul nostru.

Qutub Minar, Moscheea Jama Masjid si Mormantul lui Humayun au fost restul obiectivelor turistice pe care noi le-am explorat in Delhi.

Nu am sa ratez recomandarea experientei autentice, plimbarea cu ricsa in Piata Chandni Chowk, unde te asigur ca vei descoperi adevarata fata a Indiei. Chiar daca mi-as dori sa iti descriu in cuvinte ce am vazut si ce am simtit, nu cred ca as reusi. A fost unul dintre cele mai autentice momente din cadrul programului. Un amalgam de senzatii, mirosuri, imagini pe care greu mi le voi putea scoate din memorie. In stanga si in dreapta se aflau magazine, tarabe, vanzatori ambulanti, chiar si frizerii, poate te surprinde acest lucru, dar ii vedeam destul de des pe barbati mergand la barbierit si tuns. Condimente la tot pasul, legume, fructe de vanzare, dar majoritare erau magazinele cu piese auto.

A venit momentul in ziua a patra a programului sa ne continuam traseul catre Agra, unde Taj Mahal avea sa ne ramana impregnat in inima si memorie pentru mult timp sau… poate pentru totdeauna. In realitate, este mult mai impresionant, te simti cu atat de mic si neputincios in fata lui, cu cat te apropii mai mult de el. Isi merita 100% titlul de unul dintre cele sapte minuni ale lumii.

Unul dintre obiectivele turistice vizitate care mi-a placut destul de mult este Fatehpur Sikri, orasul parasit sau orasul fantoma. Construit in anul 1569 de catre imparatul mogul Akbar, orasul a fost capitala acestui imperiu. Ulterior, din cauza lipsei de apa potabila, a fost parasit de catre locuitorii lui. Inscris in Lista Patrimoniului UNESCO, Fatehpur Sikri ne dezvaluie istoria si secretele lui intr-o liniste straina de acele veacuri.

Ultimul, dar nu si cel din urma, Jaipur ne impresioneaza rand pe rand. Acesta pare sa semene cat de cat cu un oras european. Nu degeaba se spune ca este unul dintre cele mai instarite orase din India. Aici aveam sa celebram pe timp de seara Festivalul Diwali, Sarbatoarea Luminii, conform religiei hinduse. Aceasta se aseamana revelionului: toate casele, magazinele, birourile le-am gasit luminate. Diwali se celebreaza in decursul a patru-cinci zile, timp in care oamenii isi pregatesc haine noi, isi curata locuintele si isi viziteaza rudele si prietenii, oferindu-le cadouri. Am asistat cu totii atat la momentul unic de rugaciune catre Zeita Lakshami, cea aducatoare de prosperitate, dar si la pretrecerea de dupa. As vrea sa va descriu in cateva cuvinte momentul lor de rugaciune: un preot a fost prezent in cadrul ceremoniei si ne-a binecuvantat, ne-a rugat sa ne inchidem ochii, sa stam relaxati si sa ne inchipuim in acele momente ca orice bariera o putem dobori. Nu am sa spun nimic mai mult, ci doar am sa te las pret de cateva secunde sa iti imaginati asta. Aceasta a fost a treia lectie pe care India mi-a daruit-o: inchide ochii, asculta-te si ai incredere in tine!

Ultima experienta autentica din turul nostru a fost vizita unui sat in apropiere de Jaipur. Aici, am luat pulsul mediului rural, am vazut cum traiesc oamenii, cum mananca, pe ce si unde dorm, dar, cel mai important, faptul ca, in ciuda conditiilor austere, ei se bucurau, erau fericiti.

Ar trebui oare sa apreciem mai mult ce avem, ar trebui sa ne simtim oare norocosi ca traim intr-o tara ca Romania, ar trebui sa fim oare norocosi ca traficul chiar si in Bucuresti nu este atat de rau fata de cel din Delhi?

Experienta clipelor autentice si vizitarea Indiei, toate acestea au insemnat pentru mine o lectie de viata, momente unice traite, descoperirea istoriei impresionante a Imperiului Mogul, spiritualitate traita la cote maxime si aprecierea unui popor unit si onest.

Sfatul meu pentru persoanele care vor sa viziteze aceasta destinatie este sa incerce sa primeasca orice experienta, vizita cu bratele deschise, fara niciun fel de prejudecati. Nu incerca sa intelegi ceea ce vei vedea aici, experientele se traiesc si se simt!