Hola, Mexico! Irina Popa

Irina Popa
Hola, Mexico!

Mexic este o tara plina de istorie, cu situri arheologice uimitoare, dar si cu plaje minunate. Insa Mexic este si o tara cu multa culoare, cu oameni frumosi, veseli, prietenosi, dornici oricand sa cante si sa danseze.

Mi-am dorit sa merg in Mexic in primul rand pentru siturile arheologice pe care le vazusem intr-o multime de poze si imi pareau impresionante.

Am fost la Teotihuacan, un sit aztec imens, unde am ramas impresionata atat de piramidele Soarelui si Lunii, dar si de frumoasele sculpturi din obsidian vandute de nenumarati comercianti (totul negociabil). M-am urcat pe ambele piramide si cea mai frumoasa priveliste am avut-o de pe Piramida Lunii care, desi mai mica, ofera o imagine impresionanta asupra Strazii Mortilor si Piramidei Soarelui. Marea dezamagire aici este Piramida lui Quetzalcoatl care, desi ar fi trebuit sa fie cea mai frumoasa si cea mai colorata pentru ca a fost construita cel mai tarziu, este cea mai distrusa (arheologul care a cercetat-o a dinamitat intrarea crezand ca va gasi ceva in interior; insa toate piramidele sunt pline cu piatra). Daca vrei sa cumperi vreun obiect din obsidian, Teotihuacan este cel mai potrivit loc; nicaieri in restul excursiei nu am mai vazut asa o diversitate de obiecte din aceasta sticla vulcanica.

Am ajuns si la Chichen Itza, un sit mayas important. In poze, piramida principala (El Castillo) parea foarte mare, dar nu este chiar asa. Insa, spre deosebire de Teotihuacan, unde este piatra si atat, aici situl se afla in mijlocul vegetatiei si este plin de sculpturi si, mai ales, plin de comercianti care vand foarte multe lucruri (masti din lemn si piatra, bijuterii, palarii mexicane, hamace), iar toate preturile sunt negociabile, poti obtine orice la mai putin de jumatate de pret.

Am mai vizitat Kabah, un sit arheologic mic, cu sculpturi si multe iguane. E interesant doar pentru ca e legat de Uxmal, pe care l-am lasat la sfarsit, situl care mi-a placut cel mai mult. Nu este foarte mare, dar este foarte frumos: aflat in mijlocul padurii, cu sculpturi uimitoare, cu multe povesti si cu cea mai frumoasa priveliste care se poate admira de pe piramida: intreaga padure se afla la picioarele tale, cat vezi cu ochii, de jur imprejur. In plus, aici am vazut cele mai multe iguane (ghidul spunea ca ei numesc iguanele "free chicken" deoarece au gust de pui si sunt gratis!); erau peste tot, mai mari, mai mici si nu le vedeai pana nu se miscau, erau perfect camuflate in peisaj. Le-am "vanat" cu aparatul foto!

Al doilea motiv pentru care mi-am dorit sa ajung in Mexic il reprezinta plajele de la Marea Caraibilor. Insa nici pe departe nu ma asteptam la apele de un turcoaz incredibil; te uiti la pozele altora si iti spui ca sunt prelucrate, ca sunt prea frumoase, dar realitatea bate orice imagine surprinsa de aparat! Am facut si eu o multime de poze, dar cele mai frumoase imagini sunt in mintea mea.

M-am plimbat cu catamaranul, pur si simplu admirand marea, am facut snorkeling atat langa Isla Mujeres, cat si langa Insula Cozumel - recomand aceasta locatie cu mare caldura pentru ca este uimitor sa poti vedea prin apa limpede, la sase-opt metri adancime, pesti si corali de toate culorile si marimile.

Am vizitat si Parcul Tematic Xcaret, unde am pretrecut o zi intreaga, pentru ca e imposibil sa te plictisesti, sunt atat de multe lucruri de facut si de vizitat! M-am plimbat pe fundul marii (se cheama sea walk), cu pestii inotand in jurul meu, am mangaiat o broasca testoasa si m-a depasit o pisica de mare. Am vizitat acvariul si pavilionul cu fluturi, am asistat la ritualuri stravechi mayase (unul chiar langa cimitirul mayas, un ritual salbatic si palpitant), am luat masa la malul marii, cu doi ratoni foarte simpatici dand tarcoale si primind cate un taco din cand in cand, si am vizionat un spectacol cu obiceiuri, scene istorice, muzica si dansuri specific mexicane. Este un loc care chiar merita vizitat.

Si sunt o multime de alte lucruri de facut pe Riviera Maya, timp sa fie!

La ce nu m-am asteptat in Mexic: la Merida. Capitala a statului Yucatan, cu o frumoasa arhitectura coloniala, acest oras a fost o revelatie pentru mine. M-am plimbat pe jos o seara intreaga pana noaptea, dandu-i crezare si ghidului ca este cel mai sigur oras din intreg Mexicul. Mi s-au parut minunate cladirile istorice, oamenii veseli, culoarea abundenta, centrul istoric animat cu catedrala, restaurantele cu mancare foarte buna, parcul cu porumbei si banci-pereche, inghetata la 10 noaptea pe terasa cofetariei.

Mai povestesc aici despre Rezervatia Biosferei Celestun, unde mi-am dorit foarte mult sa ajung sa vad acele sute de pasari flamingo roz minunate. Din pacate, calatorind in luna mai, am aflat abia la fata locului ca nu este sezon pentru flamingo (sezon este in perioada septembrie-februarie), asa ca a trebuit sa ma multumesc doar cu un "palc" de vreo 20-30 de flamingi, cateva egrete, cormorani, doi pui de crocodil... Insa, incursiunea cu barca prin padurea de mangrove (cu musuroaie de termite pe crengile copacilor) si izvorul de apa dulce incredibil de cristalin au facut sa merite excursia la Celestun.

Mexic e o tara vie, frumoasa, bogata, plina de muzica si de culoare. O tara care mi-a ramas in suflet si unde doresc sa ma intorc!