Cap Verde, Insula Sal – insula sarii si a plajelor nesfarsite Cristina Paduraru

Cristina Paduraru
Cap Verde, Insula Sal – insula sarii si a plajelor nesfarsite

Cati dintre voi ati auzit de Republica Capului Verde, sau Cap Verde, cum mai e numita aceasta tarisoara ascunsa in Oceanul Atlantic? Primele mele amintiri despre acest loc sunt de prin 2008 cand am inceput sa lucrez in turism si am vazut intr-un catalog cateva imagini cu ape turcoaz, dune de nisip, hoteluri frumoase, plaje care se intindeau la nesfarsit. Mi-am dorit de atunci sa ajung in acest loc si uite ca in mai 2021 ma imbarcam pe charterul catre Insula Sal.

La doar 570 km de impunatoarea Africa, acest arhipelag si-a facut un renume intre iubitorii de natura, hiking si plaja. Pentru ca fiecare insula dintre cele 10 ale arhipelagului ofera experiente diferite, ai avea nevoie de mult timp sa le poti explora pe toate.

Va voi povesti acum doar despre Insula Sal, in speranta ca pe viitor voi putea scrie si despre celalalte insule.

Am aterizat in Sal, dupa un zbor de 8 ore, intr-o dupa-amiaza insorita, cu un vant puternic ce aducea mirosul de sare si mare catre aeroport. Inca din avion, de sus, am descoperit o insula micuta, rosiatica, arida, cu doar cateva varfuri muntoase – desi “muntoase” e mult spus intrucat cel mai inalt varf are 406 m altitudine.

Inca de la primul contact cu localnicii mi-am dat seama ca timpul incetineste aici, chiar uneori sta pe loc, ca desi eram in plina pandemie, oamenii isi vad de viata nestingheriti, ca si cum restul lumii nu exista. Am aflat ca motto-ul lor este “Morabeza”, adica “No stress” – cu alte cuvinte, nu te ingrijora, totul este ok, ia-o mai incet, viata merita savurata, nu traita pe fuga.

Desi insula este mica (29 km lungime, 11 km latime si doar 220 km²), am reusit sa descopar cateva activitati interesante. Si daca tot ajungi aici, fie ca vrei sa stai la plaja sau sa explorezi, turul insulei este un “must” deoarece asa vei vedea ce are de oferit acest loc. Tocmai pentru ca este o insula mica, atractiile nu sunt foarte multe dar sunt interesante si, mai ales daca ai un ghid bun, poti afla toata istoria locului sau lucruri inedite despre localnici si viata lor de zi cu zi. Prima noastra oprire in acest tur a fost Kite Beach, o plaja lata cu nisip auriu dar cu vant puternic, motiv pentru care, asa cum ii spune numele, este locul in care se face kitesurfing. Curentii sunt puternici si valurile mari, asa ca ne-am oprit doar pentru a admira cativa kitesurferi care incercau sa tina piept valurilor. Exista un bar si un restaurant pe aceasta plaja unde poti savura un cocktail, dar in rest plaja este salbatica, asa cum sunt multe plaje in Sal.

Urmatoarea oprire a fost golful Murdeira in care se afla un satuc cu acelasi nume, foarte linistit si parca rupt de lume. Ne-am continuat drumul catre Espargos, capitala insulei, unde am urcat la un punct de belvedere. De aici se vede insula in toate directiile si, daca este senin, se poate vedea chiar si insula Boa Vista, cea mai apropiata de Sal.

Ne-am oprit apoi in Palmeira sa luam pranzul, dar nu unul obisnuit, ci cu fructe de mare celebre in Cap Verde. Nu, nu vorbim de caracatite, creveti, scoici, ci de lapa – un fel de scoica ce se ataseaza de stanci, buzios – melci de mare care cresc in cochilii destul de mari si care sunt extrem de renumiti aici, percebes – cea mai ciudata vietate pe care am vazut-o vreodata, dar si cea mai gustoata dintre toate, care creste pe stanci acolo unde valurile sunt cele mai puternice, cracas – tot un fel de scoica ce creste intr-o cochilie rotunda, tare. Toate acestea cresc pe stanci, aproape de tarm, in zone greu accesibile, de aceea recoltarea lor este destul de periculoasa. Cu atat mai mult le-am apreciat si mai tare. Si sunt delicioase, daca ajungi in Cap Verde trebuie sa le incerci.

Dupa pranz am plecat spre Buracona, o pestera in care se creeaza o iluzie optica si apa devine de un albastru deschis, stralucitor. Aici ne-a plimbat putin de-a lungul coastei si am admirat stancile inalte care contrastau cu imaginea insulei din sud, unde se gaseau doar plaje intinse.

Turul insulei nu ar fi fost complet fara vizita la Pedra Lume – vestitele terase de sare – ca doar de aici i se trage numele acestei insule. Initial, exploatarile de sare erau principala sursa de venit a insulei si prima asezare a fost intemeiata de muncitorii care prelucrau sarea. Cu timpul, acesta ocupatie a fost inlocuita de turism si azi insula traieste de pe urma plajelor care atrag mii de turisti. Dar sa revenim la sare si la terase, care sunt amplasate intr-un crater, mai ferite de vant. Aici exista un lac in care poti face baie si, deoarece salinitatea este foarte ridicata, vei pluti. Cand am ajuns noi acolo, locul era gol, asa ca am putut face poze nestingheriti si ne-am plimbat printre terasele de sare.

In drumul spre hotel ne-am mai oprit la Ponta Preta, o plaja vestita pentru apusurile de soare, cu nisip fin auriu si mare turcoaz, locatie perfecta pentru a incheia o zi in insula Sal.

Daca ai mai mult timp la dispozitie, poti explora partea de sud a insulei intr-un tur cu un buggy. Pentru mine a fost o experienta inedita, cu aventura si adrenalina. Am mers pe dunele de nisip, am trecut prin peisaje selenare, diferite de ceea ce vazusem cu o zi inainte. Am ajung pana la Serra Negra, un alt punct de belvedere de unde se vede partea sudica a insulei. Aici mi-a placut cel mai mult pentru ca se simte salbaticia zonei, pentru ca nu exista hoteluri sau alte urme de civilizatie, doar natura cu plaje virgine greu accesibile.

Daca vrei o introducere in viata de zi cu zi a localnicilor, iti recomand turul “Arts & Tapas” in care, timp de 3 ore, te vei plimba pe cele mai frumoase strazi din Santa Maria, strazi cu picturi murale si case colorate. Picturile sunt inspirate de istoria si cultura lor, fiecare dintre ele avand o insemnatate aparte, fie ca o infatiseaza pe Cesaria Evora, faimoasa cantareata nascuta in insula Sao Vicente, fie ca reprezinta lupta pentru o viata mai buna. La finalul turului vei avea parte de o degustare de produse si bauturi locale delicioase.

Ca sa poti vedea insula si din alta perspectiva, iti recomand un tur cu catamaranul. Plecarea se face din portul Palmeira si vei naviga 3 ore pana intr-un golfulet mai mic unde ai ocazia sa faci baie. Pe barca vei avea parte de un pranz usor si bauturi, dar si de multa muzica si distractie.

Pe langa toate acestea, insula este perfecta pentru relaxare. Daca nu vrei sa te indepartezi de Santa Maria si de plajele superbe, poti gasi lucruri interesante si mai aproape de hotel. In fiecare dimineata pescarii vin pe ponton si isi etaleaza captura din acea zi. Te poti plimba pe stradutele cu terase si magazine in cautare de suveniruri sau produse locale. Pentru ca Sal este atat de arida, totul se importa din celelalte insule, inclusive legumele si fructele, romul si dulceata de papaia, vinul sau cafeaua.

Pentru mine cele 7 zile nu au fost suficiente, am simtit ca mai am multe de experimentat si de facut, chiar daca insula este atat de mica, de aceea sper sa revin si sa am ocazia sa explorez si celelalate insule mai verzi.