Cand concediul e un lux Eturia

Sursa: Business Magazin
Cand concediul e un lux
Mai putin de trei sferturi dintre romani au mers anul acesta in concediu, iar precautia este cuvantul de ordine: tot mai multi aleg sa renunte la vacante sau sa scada bugetele dedicate acestora. Efervescenta cheltuielilor din anii trecuti, cand clientii bancilor se imprumutau ca sa mearga in concedii, a apus. Dimpotriva, acum accentul se pune mai degraba pe reducerea cheltuielilor. Asa se face ca doar 57% dintre romanii din mediul urban au ales sa mearga in concediu in aceasta vara, dupa cum arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata 360insights. Acestora li se adauga un procent de 18% care au declarat ca intentionau sa mearga in concediu, insa mai tarziu, in lunile de toamna. "Majoritatea aleg sa calatoreasca in tara, paleta de destinatii nefiind foarte variata", declara Manuela Danila, project manager Omnibus la 360insights. Dintre cei care au mers in concediu, sapte din zece au ales sa il petreaca in Romania, iar destinatiile preferate de cei ce au trecut granitele au fost Grecia, Italia, Bulgaria, Turcia sau Spania. "Si pe termen scurt, cred ca in perioada sarbatorilor de iarna un numar mare de turisti va ramane anul acesta in tara - mai multi decat in alti ani", considera Sorin Stoica, CEO al agentiei de turism Eturia. Stoica e de parere ca, in anii urmatori, datorita si campaniilor TV de promovare a Romaniei, turistii vor fi atrasi sa vina inclusiv in zone neexplorate pana acum. Deocamdata insa, "in continuare, litoralul Marii Negre ramane cel mai solicitat", declara Radu Morariu, director general adjunct al Eximtur Cluj-Napoca, una dintre cele mai mari agentii de turism de pe piata. El adauga insa ca a crescut in ultima perioada interesul pentru zonele rurale, Bucovina, Bran-Rucar-Moeciu, Praid si Maramures. Dovada a comportamentului mai precaut in privinta cheltuielilor de acest fel este faptul ca bugetele s-au diminuat in mare masura mai mult decat a scazut numarul de clienti, spune Morariu. "Sunt preferate concedii mai scurte, destinatii mai apropiate si mai putin costisitoare, mai ales sub aspectul cheltuielilor cu transportul", mai spune reprezentantul Eximtur. De altfel, si incasarile agentiei se plaseaza sub cele de anul trecut, cifra de afaceri previzionata pentru anul in curs plasandu-se la circa 32 de milioane de euro, in scadere cu 8 milioane fata de rezultatele din 2008. In ce priveste vacantele vandute in tara, reprezentantii Eximtur spun ca numarul turistilor a scazut fata de acelasi interval din anul trecut si ca majoritatea clientilor solicita numai servicii de cazare, in detrimentul pachetelor ce ofera si masa. Exceptie fac sejururile din hotelurile ce ofera servicii all inclusive sau in sistem bufet de pe litoral. Pe ansamblul pietei, rezultatele din 2009 sunt chiar si mai slabe, fiind in scadere cu aproape 40% fata de anul trecut. In 2008, cele mai mari zece agentii de profil din Romania au avut incasari de aproape 275 de milioane de euro din turism intern si extern si activitati de ticketing. Cea mai mare pondere o detin vanzarile de bilete de de avion, care au suferit anul acesta scaderi accentuate. O alta tendinta este identificata de Sorin Stoica in modificarile vizand numarul si durata perioadelor de concediu luate intr-un an: "In 2009, romanii nu au mai plecat de trei ori in vacanta, ci mai curand s-au limitat la maximum doua perioade de vacanta: una vara si una iarna". Eturia are insa in cea mai mare parte clienti cu venituri mari, care doresc sejururi personalizate, "asa incat destinatiile noastre nu sunt cele cu care s-au obisnuit majoritatea agentiilor de turism din Romania", precizeaza Stoica. Cele mai bine vandute destinatii la Eturia sunt Costa Rica, Thailanda, Vietnam, SUA, Mexic, Galapagos si Irlanda. Studiul 360insights mai arata ca opt din zece romani prefera sa se descurce pe cont propriu pentru planificarea in detaliu a vacantei, ocupandu-se ei insisi de rezervarea hotelului si de alegerea mijlocului de transport. Doar unul sau cel mult doi romani din zece apeleaza la serviciile agentiilor de turism, "majoritatea fiind persoane educate si cu venituri mari", spune Manuela Danila. Suma medie alocata de fiecare client al Eturia pentru o vacanta este de 1.000 de euro. Firma, infiintata in 2007, a avut in primul an de functionare o cifra de afaceri de 1 milion de euro, iar previziunile pentru anul in curs se refera la o cifra de afaceri de 3 milioane de euro. Conform studiului citat, cea mai mare parte a romanilor (sase din zece) prefera sa-si petreaca vacanta in timpul verii, in lunile iulie-august, pe cand doar unul din zece participanti la studiu a ales inceputul verii (mai-iunie). Pentru un sfert din participantii la studiu nu a fost vorba deloc de concediu in acest an. "Printre cei care nu au avut parte de o vacanta sunt semnificativ mai multi varstnici (55-64 de ani), persoanele cu nivel scazut de educatie sau cu venituri mici", detaliaza Manuela Danila.

Newsletter Eturia

Aboneaza-te la newsletter si castiga automat un voucher in valoare de 50 euro!

Poti folosi voucher-ul la urmatoarea achizitie de peste 1.500 euro/pachet/persoana, efectuata in perioada 04.09.2023 - 04.11.2024, ora 17:00.

Prin apasarea butonului „Aboneaza-te”, sunteti de acord sa permiteti companiei ETURIA sa stocheze si sa proceseze adresa de mail pentru a va furniza continutul solicitat. Pentru mai multe informatii despre modul in care va prelucram datele, in scop de marketing si promovare va rugam sa consultati Termeni si Conditii de campanie.

Promotii si Oferte speciale
Plata online servicii Eturia

Alege sa platesti online, rapid si simplu, factura ta Eturia

 
Mii de vacante, 3 platforme diferite de rezervare. Orice ai alege, suntem aici pentru tine!