Sorin Stoica, Eturia: Turismul viitorului se scrie cu algoritmi si empatie

In 2007, Sorin Stoica (CEO Eturia), a lansat un business din pasiunea pentru calatoriile exotice si convingerea ca romanii merita vacante personalizate, nu pachete standard.
Dupa 18 ani, coordoneaza o echipa de 80 de oameni, o cifra de afaceri de peste 30 de milioane de euro si o infrastructura digitala care permite oricui sa-si rezerve online un sejur in Islanda, Columbia sau Maldive, chiar si la 4 dimineata. In acest interviu vorbeste despre cum a navigat prin crize, ce schimbari aduce tehnologia in turism si cum a construit un brand orientat spre client.
Cum a luat nastere ideea de a fonda Eturia (in 2007)? Ce visati atunci si astazi este realitate?
Ideea de a fonda Eturia a aparut din pasiunea profunda pentru calatoriile exotice si din dorinta de a oferi romanilor acces la experiente de vacanta unice si neobisnuite. In 2007, am constatat ca piata de turism din Romania avea nevoie de o companie specializata in destinatii exotice, cu servicii personalizate, adaptate fiecarui client.
Principalele obstacole in primii ani au fost lipsa de experienta in domeniul turismului si resursele financiare limitate, dar asta ne-a mobilizat si inspirat sa fim creativi. Astazi, visul de a crea o companie de turism cu servicii de calitate si oferta diversificata a devenit realitate. Am aliniat offline-ul cu online-ul intr-o sinergie care nu te privaza de "human touch", dar iti asigura si libertate deplina.
Daca visul tau de calatorie trebuie contruit la 04:00 dimineata, atunci noi am creat platformele speciale cu care sa faci acest lucru (sejurexotic.ro, sejureuropa.ro, circuiterra.net). Cu ajutorul unei super- echipe, Eturia a reusit in ultimii 18 ani sa ofere clientilor experiente memorabile de vacanta.
Care a fost cea mai mare provocare in dezvoltarea Eturia de-a lungul celor 18 ani?
Pe parcursul celor 18 ani, cea mai mare provocare a fost mentinerea flexibilitatii si capacitatii de adaptare intr-un mediu de afaceri extrem de dinamic. Am facut fata crizelor economice care au afectat global industria turismului, dar si pandemiei COVID-19 din 2020. Adaptarea rapida la schimbarile continue ale pietei si mentinerea unei relatii solide cu clientii au fost esentiale pentru succesul nostru.

Ce momente cheie au marcat evolutia companiei si cum au influentat strategia de business?
Evolutia Eturia a fost marcata de mai multe momente cheie, printre care lansarea primelor oferte personalizate de vacanta, expansiunea catre noi destinatii exotice si implementarea unor tehnologii avansate de rezervare online sub forma platformelor mai sus mentionate. Stabilirea de parteneriate de incredere cu furnizori locali a jucat un rol crucial in consolidarea reputatiei noastre. Iar semnarea de contracte direct cu peste 1.000 de hoteluri din jurul globului ne-a crescut zona de autonomie, accesibilitate si diversitate in conturarea pachetelor. Aceste momente cred ca au influentat strategia de business. Tot ele au dus la ajustarea modelului de afaceri catre un serviciu mai complex si, totodata, orientat catre nevoile si dorintele individuale ale fiecarui client.
Cum vedeti anul 2025 pentru piata calatoriilor exotice? Ce destinatii credeti ca vor deveni populare?
Pentru anul 2025, previzionam o crestere echilibrata a interesului pentru destinatii exotice si mai putin cunoscute, explorate in mod complex, alaturi de insotitorii nostri de grup, crescuti in spiritul Eturia, cu atentie la fiecare detaliu, grija continua si cunoscatori ai lumii in amanunt, de la traditii, locuri, oameni, pana la bucatarie si religie.
Destinatiile din America de Sud, cum ar fi Columbia si Chile, dar si Africa de Sud, Antarctica, Australia si Noua Zeelanda, Brazilia, parti neatinse ale SUA, Franta, Spania cu frumoasa Andaluzia, Islanda, Norvegia, Jamaica, Malaezia si Singapore vor creste. Este un trend spre calatorii ecologice si sustenabile, adica o cerere sporita pentru destinatii care pun accent pe protectia mediului.
Cum s-au schimbat preferintele turistilor romani in acesti ani si ce tendinte anticipati pentru viitor?
Preferintele turistilor romani au evoluat considerabil in acesti ani, observandu-se o crestere a cererii pentru experiente autentice si personalizate, circuite mai lungi, multi-tari. Turistii romani sunt acum mai bine informati si doresc vacante care sa le permita sa exploreze cultura si traditiile locale, sa invete si sa traiasca momente autentice. Pentru viitor, anticipam o cerere mai mare pentru vacante care includ activitati de wellness si relaxare adaptate nevoilor fiecarui client.
Ce impact au avut crizele economice, pandemia si alte evenimente globale asupra Eturia si cum ati reusit sa va adaptati?
Crizele economice si pandemia COVID-19 au avut un impact semnificativ asupra industriei turismului. Pentru a ne adapta, am dezvoltat politici flexibile de anulare si reprogramare, am diversificat ofertele si am investit masiv in tehnologie pentru a facilita rezervarile si a imbunatati comunicarea cu clientii. Am intensificat eforturile de marketing digital si comunicare pentru a mentine legatura cu clientii si pentru a le oferi informatii utile si suport rapid. De asemenea, zona de comunicare, de customer care, a fost intarita pentru a-i asigura clientului transparenta si suportul pe toata durata Customer Journey.
Ce loc ocupa tehnologia in dezvoltarea Eturia si ce inovatii pregatiti pentru viitor?
Tehnologia joaca un rol esential in dezvoltarea Eturia, ajutand la crearea de sisteme avansate de rezervari, solutii de comunicare eficiente si campanii de marketing digital inovatoare. Pentru viitor, pregatim inovatii care includ utilizarea inteligentei artificiale pentru a oferi recomandari personalizate fiecarui client, bazate pe preferintele si comportamentul lor anterior. Vom miza mult si pe zona de spatiu dedicat clientilor in mediu online, dar si pe comunicari automatizate care vor salva timp pentru servisare dusa la standarde tot mai inalte.
Care sunt planurile pentru vacantele in Europa si cum se vor adapta ofertele la cererea tot mai mare pentru destinatii apropiate?
Pentru vacantele in Europa, planificam expansiunea ofertelor catre destinatii autentice, carora le dam ?touch-ul? Eturia, intr-un regim de rezervare extraordinar de facil, disponibil 24/7, cu deal-uri dinamice si accesibile, cum e www.sejureuropa.ro. Observam deja un top al destinatiilor europene si inca suntem la inceputul rezervarilor din batranul continent. Aici pot mentiona Madeira, Tenerife, Sardinia sau Mallorca, frumoasa Andaluzia, regiuni superbe din Franta, destinatii insorite ca Rhodos sau Zakynthos, Cipru.

Va ganditi la o listare la bursa? Ce ar insemna acest pas pentru companie?
Listarea la bursa este o oportunitate pe care o analizam atent, deoarece acest pas ar facilita accesul la resurse financiare suplimentare care pot contribui si ele la planurile si demersurile noaste de expansiune si inovare in Eturia. Mai mult decat atat, ar creste si zona de expertiza, procedura si reputatie a companiei. In 2024, cifra de afaceri a Eturia a fost de 30.4 milioane de euro, iar estimarile pentru 2025 indica o crestere de cel putin 15%. In prezent, avem 80 de angajati.
Care este cea mai mare lectie pe care ati invatat-o in acesti 18 ani de antreprenoriat in turism?
Cea mai mare lectie invatata in acesti 18 ani de antreprenoriat in turism este cea despre importanta flexibilitatii si capacitatii de adaptare rapida la schimbarile pietei si la cerintele clientilor.
Si as mai adauga ceva: sa faci totul cu bucurie si integritate. Vrem sa simtim continuu ca relatia noastra cu clientii este cladita pe onestitate si energie fantastica, care se transforma in cele mai frumoase amintiri pentru acestia.