Vacante "croite" pe masura clientului
Dupa ce au vandut prima lor afacere, Dasimpex, sotii Sorin si Daniela Stoica au decis sa dezvolte o afacere pe care o cunosteau prin prisma calitatii de turist: o agentie care ofera vacante special “croite” pentru clienti sau, dupa cum spun proprietarii agentiei, “tailor made”.
Afacerea a fost inceputa la sfarsitul lui 2007, iar cei doi proprietari ai agentiei Eturia vizeaza pentru primul an de activitate o cifra de afaceri de un milion de euro. “De 14 ani impreuna cu sotia mea, Daniela, am calatorit pe toate continentele si am vazut toata lumea. In toti acesti ani nu am reusit sa gasesc o singura agentie care sa-mi faca vacanta, sa mi-o deseneze asemenea dorintelor mele, intotdeauna mi se vindea un pachet prefabricat, iar noi ne doream altceva, ceva doar pentru noi. In ultimii ani, pana anul trecut cand am deschis Eturia, m-am ocupat personal de desenarea vacantelor noastre, am vazut ca au iesit spectaculos, prin urmare, urmatorul pas a fost sa concepem aceasta noua afacere, prima agentie de acest fel din Romania”, spune Sorin Stoica.
De la idee si pana ce au fost puse la punct toate detaliile afacerii au trecut noua luni, agentia devenind operationala din luna octombrie 2007. Banii investiti in afacere, aproximativ un milion de euro, provin din cei pe care familia Stoica i-a obtinut din vanzarea in 2006 a primului sau business - compania Dasimpex, specializata in retail GSM. Pentru aceasta afacere, sotii Stoica au primit in jur de patru milioane de euro de la fondul spaniol de investitii GED Capital.
Echipa de inceput a cuprins si persoane din vechiul business: echipa manageriala, formata din zece oameni, cu ajutorul carora sotii Stoica au desenat planul de afaceri, si doi oameni dedicati pe turism. “Acum sunt opt oameni care lucreaza direct in operational si vanzari in Eturia, plus echipa de back office, formata din sapte oameni”, a precizat proprietarul afacerii. Pe piata locala de turism, cu incasari estimate in acest an la doua miliarde euro, conceptul “tailor made” a fost introdus pentru prima data de catre Eturia. Oferta celorlalti jucatori de profil include pachetele de turism prestabilite. “Noi nu suntem un magazin de vacante, nu avem servicii/produse prestabilite, ci suntem o croitorie de vacante. Noi desenam vacantele impreuna cu clientul, iar acestea sunt adaptate perfect profilului, bugetului si dorintelor lui.
Ele pot fi de tip circuit, sejur sau city break, iar in cadrul lor le personalizam pe criteriile de interes ale clientului si ele pot avea tenta de aventura, de explorare a naturii, cultural-istorice, de divertisment sau luna de miere”, explica Stoica. Potrivit acestuia, printre clientii agentiei se numara atat turisti individuali, cat si companii care le ofera angajatilor ca parte a programelor de motivare si retentie a personalului (incentive). “Ne adresam in principal turistilor care doresc vacante individuale. Pe langa aceasta ne adresam cu programe “incentive”, extrem de complexe si diversificate, companiilor din Romania care au inteles ca acest tip de motivare a angajatilor, clientilor sau partenerilor de afaceri este printre cele mai bune alegeri in momentul de fata”, povesteste proprietarul Eturia. Preturile vacantelor sunt pe masura exigentelor si bugetului clientilor sau al clasificarii hotelului ales.
Printre destinatiile promovate de agentie se numara cele clasice, Turcia, Egipt, Grecia, Spania, dar si destinatii exotice, mai putin promovate in Romania, precum Costa Rica, Papua Noua Guinee, Ecuador, Galapagos, Mexic, Indonezia sau Malaiezia. “Desi am inceput in luna octombrie anul trecut avem deja peste 200 de clienti fideli si anul acesta vom atinge 500 de clienti si 1.000.000 de euro cifra de afaceri”, estimeaza Sorin Stoica, care vizeaza ca termen pentru recuperarea investitiei urmatorii doi ani.
agentia > are deja 200 de clienti fideli, in noua luni de functionare
investitia > va fi recuperata in doi ani
Context 20% din piata
Pe piata locala de turism, cu incasari estimate pentru acest an de circa doua miliarde euro, principalii jucatori sunt Happy Tour, Paralela 45, Eximtur, J’Info Tours, Aerotravel sau Accentr Travel&Events, agentii care ofera un pachet standard de vacanta. In acest an, potrivit datelor furnizate de Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT), pe segmentul de outgoing, cele mai importante destinatii de vara vor fi Grecia, unde sunt asteptati peste 300.000 de turisti romani, Bulgaria, unde vor merge in jur de 250.000 de romani, si Turcia, unde se inregistreaza o crestere de 106% pe curse charter, ajungandu-se la peste 156.000 de turisti romani. Piata vacantelor “tailor made” este inca la inceput in Romania, dupa cum spune Sorin Stoica, proprietarul Eturia. “Acest segment de piata este inca tanar si nu cred ca s-a modificat semnificativ in acest an. Noi estimam ca aproximativ 20% din piata de turism din Romania este, in acest moment, deschisa pentru acest tip de vacante”, a precizat reprezentantul Eturia. O alta tendinta care se observa tot mai des pe piata locala de turism este data, dupa cum spune Alin Burcea, directorul general al agentiei Paralela 45, de dorinta oamenilor de afaceri de a segmenta vacanta. “Este o tendinta noua de a petrece patru-cinci vacante pe an: mai scurt si mai des.
Vara petrec una-doua saptamani de concediu pe destinatii deosebite, iar toamna pleaca in Europa sau in vacante exotice”, explica Burcea. Aceeasi idee este intarita si de Claudia Stan, director de marketing in cadrul Aerotravel. “Pachetele drive&discover pe care le-am introdus, in acest an, au avut un mare succes, pentru ca antreprenorii nu reusesc sa isi ia vacante foarte lungi si prefera vacante scurte in care sa vada lucruri multe si noi”, precizeaza Stan.
START x
* Data lansare:octombrie 2007
* Investitie:un milion ₤
* Nr. angajati: 15
* Cifra de afaceri 2008:un milion ₤
* Recuperarea investitiei: doi ani
CV Sorin Stoica
* 40 de ani, casatorit
* Studii: Facultatea de inginerie Aerospatiala Bucuresti, in cadrul Academiei de Tehnica Militara Bucuresti
* Experienta: trei ani a lucrat pe aerodromul de la Campia Turzii 1998 - a demarat afacerea Dasimpex
* 2006 - a vandut afacerea Dasimpex
* 2007 - a demarat mai multe afaceri, printre care si agentia Eturia