5 ani pentru 50 de milioane Eturia

Sursa: BusinessMagazin.ro
5 ani pentru 50 de milioane
Sorin Stoica, cel care a dezvoltat afacerea Eturia, se aşteaptă ca în cinci ani să ajungă la pragul de 50 de milioane de euro cifră de afaceri, în condiţiile în care previziunile pentru 2017 se referă la încasări de 10 milioane de euro. El mizează nu numai pe apetitul tot mai mare al românilor pentru vacanţe, ci şi pe digitalizare şi extinderea pe alte pieţe. Prima oprire: Londra. ”Toate obiectivele stabilite în urmă cu zece ani – de pildă număr de clienţi şi cifră de afaceri - se împlinesc anul acesta. Vrem să devenim nu numai un jucător important la nivel naţional, ci şi la nivel regional, european. Următorul ţel este să ducem în cinci ani Eturia la peste 50 de milioane de euro ca cifra de afaceri“, declară Sorin Stoica, care îşi propusese în urmă cu zece ani, când a înfiinţat afacerea, să ajungă în zece ani la afaceri de 10 milioane de euro; previziunile sale pentru anul în curs se referă la 11 milioane de euro. Pentru creşterea de cinci ori a afacerilor faţă de nivelul din 2017, piaţa internă nu este însă suficientă, aşa că extinderea pe alte pieţe este principalul motor. ”Sper să ne iasă paşii să deschidem un birou în Londra anul viitor. Acesta ar fi primul pas pe care ni-l dorim. Un alt pas ar fi să găsim un furnizor de tehnologie care să ne permită să vindem produsele noastre. Mă refer în special la hotelurile contractate de noi.“ Cu o astfel de soluţie digitală, ofertele contractate de Eturia ar putea fi listate pe platformele marilor operatori. Odată ce ofertele Eturia ar intra în astfel de platforme, practic agenţia românească ar adresa clienţi din lumea întreagă, iar Stoica se aşteaptă ca impactul să fie ”enorm“. ”M-am gândit la o soluţie tehnologică extrem de bună. Găsisem ceva, am crezut că batem palma. O să investim şi în asta“, spune antreprenorul despre al doilea canal de dezvoltare pe care a clădit strategia de dezvoltare a companiei. Cifre Eturia În plus, pentru România vrea să păstreze ritmul de creştere de 30% pe an minimum în următoarea perioadă. ”Sperăm ca şi în continuare afacerile să meargă la fel de bine. Acum aşteptăm să vedem cum se încheie anul acesta normal la noi, dar şi la nivel economic şi politic la noi în ţară, ca să ne putem face planurile mai exacte pentru anul viitor. Anul acesta a fost excelent. Estimăm că piaţa va creşte cu 20%, iar noi vom creşte cu 40% în 2017.“ Românii au deprins gustul călătoriilor în ultimii ani şi ”e la modă să călătoreşti“, afirmă Stoica. Acest lucru însă a fost provocat de două fenomene: pe de o parte, veniturile medii şi peste medie au crescut, pe de altă parte a scăzut preţul serviciilor turistice în destinaţiile altădată considerate locuri exotice şi greu accesibile. De pildă, vacanţele în Maldive au acum costuri la jumătate faţă de cele disponibile în urmă cu cinci ani. Una peste alta, evaluează Stoica, în medie, preţurile pachetelor turistice disponibile acum pentru români sunt cu 30-50% mai mici decât în 2012. Acest lucru se datorează deopotrivă reducerii de costuri pentru biletele de avion (”Acum zece ani, un bilet de avion cu Air France, Bucureşti-Paris-Amsterdam-Lima, dus-întors, costa în jur de 2.800-3.000 de euro. Acum, dacă ai noroc, poţi să-l iei cu 1.500 de euro la promoţie, dar cu 1.800 în mod normal“), dar şi pentru cazare (de exemplu, în Maldive, acum 10 ani erau 30-40 de resorturi, iar acum estimează că sunt peste 120). Pentru vest-europeni, preţurile nu au scăzut la fel de mult, iar Stoica explică motivul: preţurile biletelor de avion pentru destinaţii îndepărtate, cum ar fi Curaçao, erau de peste două ori mai mari pentru cei care plecau din Bucureşti faţă de Londra; ”acolo concurenţa este foarte mare, iar ofertele sunt mai bune“. În plus, constată antreprenorul, ”a început să apară o creştere a încrederii oamenilor. Noi suntem o naţiune care nu am călătorit până acum 10-15 ani decât foarte rar şi cu frică în afara Europei“. Acum însă, numărul celor care au astfel de experienţe este din ce în ce mai mare, iar recomandările prietenilor sau cunoscuţilor care au fost într-o anumită destinaţie joacă un rol esenţial. Nu în ultimul rând, accesul pentru turiştii români la destinaţii din afara continentului s-a simplificat dramatic în ultimii 5-10 ani. ”Acum cinci ani, ca să ajungi în Maldive era extrem de complicat: trebuia să zbori prin Dubai, prin Istanbul, cu două escale, sau prin Londra şi să stai o noapte acolo. Acum ai şase variante să ajungi în Noua Zeelandă, o călătorie de zece ore maximum dacă pleci din Bucureşti.“ 3.500 de turişti au cumpărat anul acesta servicii de la Eturia, iar preţul mediu al unui pachet se plasează în jurul a 1.600-1.700 de euro. În topul destinaţiilor din 2017, pentru clienţii agenţiei înfiinţate de Sorin Stoica se numără Maldive, Statele Unite, Peru, Thailanda, Tanzania, Mexic, Republica Dominicană, Cuba, India şi China. Pe parcursul ultimilor cinci ani şi echipa agenţiei de turism s-a dublat, ajungând acum la 52 de angajaţi. Cum s-a schimbat comportamentul turiştilor români de-a lungul anilor? ”În urmă cu zece ani, când cineva spunea că a fost în Thailanda, ziceai c-a fost la capătul Pământului. Acum, e ca şi cum spune că a fost în Grecia.“ Şi faţă de acum cinci ani sunt diferenţe mari, punctează antreprenorul. Sunt două schimbări majore de comportament. Una se leagă de faptul că turistul român care preferă destinaţiile de plajă - familist sau nefamilist, căruia îi place să se odihnească şi care a mers ani buni în Grecia, Turcia, Spania - a început să-şi caute destinaţii de plajă în afară Europei; ”Acest lucru a dus la o creştere uriaşă a vânzărilor cu astfel destinaţii mai mult în ultimii 5 ani, în toată industria de turism din România“. Stoica dă şi un exemplu: în urmă cu cinci ani, conform estimărilor, în Maldive au intrat în jur de 400 de turişti români, iar anul trecut au fost 3.200. ”Îmi aduc aminte clar: o vacanţă în Maldive, pentru un cuplu, 7 nopţi, cazare la hotel de 4 stele, cu demi-pensiune, cred că ar fi costat în jur de 5.000 de euro. Acum, acelaşi pachet costă în jur de 3.000 de euro.“ În ce-i priveşte pe clienţii cu ştate vechi în relaţia cu Eturia, şi care au văzut foarte multe ţări, Sorin Stoica observă un fenomen: îşi doresc experienţe noi, în destinaţii cu adevărat exotice, de pildă în Namibia, Papua- Noua Guinee, Nicaragua, Honduras. Turiştii care au călătorit mult şi au împărtăşit şi altora – de pildă în social media – experienţele lor au fost veritabili ambasadori ai industriei. Cea mai importantă investiţie făcută de Eturia de-a lungul anilor este cea în inspecţii de călătorie; toţi agenţii trebuie să ştie informaţii despre ţările şi pachetele turistice pe care le recomandă. Antreprenorul îşi aminteşte că atunci când a înfiinţat firma era întrebat: ”Când sunt plecările?“, pentru că pachetele turistice erau vândute de agenţii de peste hotare. ”Noi suntem prima agenţie din Romania care s-a concentrat exclusiv pe vacanţele extraeuropene. Până atunci, nu exista acest concept, ci doar plecările fixe din Frankfurt, Germania sau din Madrid, Spania.“ Iar pentru a ajunge să facă recomandări, angajaţii au mers în călătorii. ”Când am plătit primul trip inspection în Brazilia, ne-a costat 6.000 de euro. Acum aceeaşi călătorie de informare ar fi 1.000 de euro, dar la vremea aceea nu dădea nimeni nimic gratis, nici companiile aeriene, nici partenerii. Acum partenerul mă susţine şi când vreau să trimit un agent îmi dă un tarif preferenţial, la fel şi companiile aeriene“, explică antreprenorul, care din start a mizat pe parteneriate – cu hoteluri sau operatori aerieni – şi nu şi-a dorit să fie un revânzător pentru ofertele altor companii de turism. ”Chiar a fost o perioadă în care preferam să avem tarife un pic mai mari şi să ne micşorăm adaosul, decât să revindem pachetele altora. A fost mai greu până am semnat cu unii, apoi cu alţii; acum avem în jur de 500 de hoteluri în ofertă. Ne dau tarife cu 5-15% mai mici decât am revinde pachetele altora.“ Şi în ce priveşte companiile aeriene, strategia Eturia a fost clară, chiar dacă implică riscuri. Concret, cu luni sau chiar un an în avans, agenţia cumpără un anumit număr de bilete de avion, iar în funcţie de acestea construieşte oferte personalizate sau pachete disponibile pentru grupuri de turişti. 40% din vacanţele vândute de Eturia sunt de relaxare, iar 40% sunt circuite; 33-35% dintre clienţi îşi doresc vacanţe personalizate, adaptate cerinţelor lor. ”De obicei ajungeam cu 10-15% din locuri în last minute, dar probabil anul acesta nu vom mai avea nimic disponibil, nici măcar un loc, la sfârşitul lunii noiembrie, deşi am luat mai multe locuri decât anul trecut. Anul acesta, din totalul vacanţelor vândute de noi, sub 3% sunt last minute“, spune Stoica, adăugând că în general politica de oferte last minute este păguboasă, pentru că clienţii ar putea rămâne cu impresia că pot să aştepte o astfel de promoţie. Antreprenorul punctează şi pe rolul pe care îl are, în continuare, consultantul: ”Eu în continuare cred în rolul consultantului, în orice domeniu. Putem să le facem singuri pe toate, am fi mult mai fericiţi cu serviciile dacă am apela la specialişti şi nu mă refer doar la turism. Din păcate, noi venim dintr-o cultură comunistă, în care eram obişnuiţi să le facem pe toate: să schimbăm un bec, să reparăm clanţa sau carburatorul la maşină“. Românii au cheltuit peste 1,9 miliarde de euro anul trecut pe călătorii în străinătate, în creştere cu 3,6% faţă de 2015 şi aproape dublu faţă de 2009, arată o analiză a ZF pe baza datelor de la BNR. Cifra de afaceri cumulată a celor 3.500 de firme din acest domeniu a fost, anul trecut, de 3,5 miliarde de lei. Conform Institutului Naţional de Statistică, peste 13 milioane de români au fost înregistraţi, anul trecut, la trecerile de frontieră, mai bine de trei sferturi (circa 78%) folosind mijloace de transport rutier. După ce şi-a atins toate planurile stabilite în urmă cu zece ani, antreprenorul se arată încrezător şi în viitor. ”Nu ştim ce va fi peste cinci ani. Cu siguranţă va trebui să folosim valul tehnologic că un surfer bun şi să ne urcăm pe el. Cred că asta e în orice secretul business, cred că niciun business în ziua de azi nu poate să mai stea deoparte de tehnologie“, conchide Sorin Stoica. Sursa: businessmagazin.ro

Sursa:

Newsletter Eturia

Aboneaza-te la newsletter si castiga automat un voucher in valoare de 50 euro!

Poti folosi voucher-ul la urmatoarea achizitie de peste 1.500 euro/pachet/persoana, efectuata in perioada 04.09.2023 - 04.11.2024, ora 17:00.

Prin apasarea butonului „Aboneaza-te”, sunteti de acord sa permiteti companiei ETURIA sa stocheze si sa proceseze adresa de mail pentru a va furniza continutul solicitat. Pentru mai multe informatii despre modul in care va prelucram datele, in scop de marketing si promovare va rugam sa consultati Termeni si Conditii de campanie.

Promotii si Oferte speciale
Plata online servicii Eturia

Alege sa platesti online, rapid si simplu, factura ta Eturia