Tanzania & Zanzibar - Jambo, Pole Pole si Hakuna Matata Yulicary Sarracent

Yulicary Sarracent
Tanzania & Zanzibar - Jambo, Pole Pole si Hakuna Matata

Chiar acum ma aflu in avion in drum spre casa si incerc sa adun toate emotiile pentru a scrie o amintire cat mai autentica si sincera.

Din aceasta excursie plec mai impacata cu mine, mai responsabila fata de natura, mai vesela si mai linistita. Localnicii m-au molipsit cu fraza lor „pole, pole” (incet, incet) sau cu Hakuna Matata (nu-ti face griji) cand ma vedeau agitata. A fost inevitabil sa nu invatat melodia locala despre care pot sa spun ca trebuie facuta imn national – e atat de contagioasa, incat acum ma surprind cantand-o in fiecare dimineata.

Zbor Qatar, escale & lounge:

Am zburat cu Qatar pentru acest circuit si este o varianta exclenta pentru zboruri de durata scurta, de patru-cinci ore, si cu servicii foarte bune. Mancarea este mai buna la retur, cand este adusa din Tanzania, si se simte diferenta in pregatirea alimentelor, care sunt mult mai naturale. Toate zborurile au inclus entretaiment si ai ocazia sa vezi filmele preferate. La dus, am avut o escala de patru ore pe care nici nu am simtit-o, insa, la retur, escala a fost de sapte ore si se ajunge in Doha la ora 23:00 - ceea ce creste disconfortul turistului. Dar nu trebuie sa ne facem griji pentru ca exista optiuni variate pentru a te odihni in aeroport. Recomand pentru retur sa faci o rezervare din timp la hotelul din aeroportul din Doha pentru ca, daca lasi aceasta rezervare pentru ultima saptamana inainte de plecare, risti sa nu mai fie locuri disponibile. Daca nu ai disponibilitate la hotel, inca ai optiunea sa petreci seara in lounge-urile de la aeroport care toate ofera bufet, scaune comode, zona de fumat, dus si wifi. Au preturi variate care depind de comoditatea mobilierului si de serviciile oferite. Preturile ajung de la 55 USD (Oryx Lounge) la 150 USD in diferite lounge-uri din aeroport. Eu am stat la Oryx Lounge si a fost bine. M-am odihnit suficient, insa trebuie sa fii foarte atent cum iti selectezi locurile. Este cel mai ieftin lounge si, prin urmare, va fi mereu aglomerat. Fotoliile confortabile sunt foarte putine si mereu vor fi prima alegere a turistilor. Daca ai ocazia sa ajungi cand inca sunt fotolii libere, iti recomand sa le pastrazi pentru ca nu vor fi disponibile toata noaptea. Personalul de la lounge este foarte atent si te va anunta cu o ora inainte de imbarcare pentru a te pregati de plecare spre poarta. Exista un singur dus, dar nu este aglomerat. In functie de disponibilitate, vei avea ocazia sa-l folosesti.

Aeroportul International Kilimanjaro:

Am aterizat in Kilimanjaro, un oras cu un aeroport destul de mic, insa la sosire ne asteptau masuri de siguranta stricte, avand in vedere pandemia. Inainte de a intra in aeroport, m-am dat cu gelul dezinfectant pus la dispozitie. Tot personalul aeroportului folosea masti si iti indica urmatorii pasi: 1 - completezi formularul de sosire in tara; 2 - completezi un al doilea formular in care mentionezi ultimele calatorii si tot in acest formular trebuie sa lasi un numar de telefon, o adresa de mail, detalii despre zilele petrecute in Tanzania si datele partenerului prin care ai rezervat vacanta; 3 - romanii nu au nevoie de viza, asa ca esti trimis direct la coada pentru stampilarea pasaportului pentru intrare in tara. (Daca nu esti roman, cum este cazul meu, trebuie sa platesti viza de intrare in tara in valoare de 50 USD). Bagajele deja ne asteptau pentru ca se sta cam doua ore in acest val de completat formulare, dezinfectarea mainilor si verificarea documentelor de calatorie.

Daca ai bagajul sigilat, nu iti este permis sa iesi cu el sigilat din aeroport. Tanzania a adoptat o politica impotriva plasticului si este interzis sa intri in tara cu bagajele infoliate. Personalul de la aeroport iti va oferi foarfeca si cutter pentru a scoate plasticul cu care ai infasurat bagajul. Chiar la iesire din aeroport, cum este obisnuit in orice calatorie marca Eturia, ne astepta partenerul local cu jeepurile pregatite pentru a ne simti in safari. Aveam un drum de o ora pana la Arusha.

Arusha:

Am stat o noapte in Arusha. La prima vedere, pare un oras murdar si plin de plastic pe strazi. Am ajuns sambata, cand se organizeaza targul de weekend, si consider ca din acest motiv era mai murdar. Aici am fost cazata la un hotel de la periferia orasului, dar cu un confort ridicat, exact ceea ce aveam nevoie dupa zbor. Orasul este localizat in centrul Africii, la aceeasi distanta dintre Cairo si Cape Town. Aici poti vizita turnul cu ceas care delimiteaza distanta exacta intre cele doua orase. Inainte de a pleca din Arusha, m-am oprit la Cultural Heritage - un centru comercial dedicat suvenirelor din toata Tanzania. In aceasta tara, exista foarte multe centre ca acesta, insa singurul in drumul nostru a fost cel din Arusha. Preturile sunt pe alocuri mai ridicate decat in alte zone, insa produsele au o calitate mai buna. De aici am cumparat cafeaua Arusha, care este una dintre cele mai bune din Tanzania si o recomand. Vei avea ocazia sa vizitezi in acest centru si cea mai mare galerie de arta din Africa si sa gasesti o multime de suvenire care mai de care mai autentice. Aceste centre promoveaza dezvoltarea triburilor din zona si 50% din profitul lor este donat catre aceste comunitati.

Lacul Manyara:

In Lake Manyara am facut primul safari. Este o zona cu o vegetatie densa si unde densitatea animalelor ajuta sa le zaresti usor. Cel mai mult am vazut antilope, bivoli, facoceri, babuini, girafe si elefanti. Aici nu am vazut lei. Mi-a placut vegetatia din zona cu ficusi imensi, apoape ireali. Tot aici, am avut ocazia sa vad mai multe pasari care se bucura de apa din zona impreuna cu bivolii.

Arealul de Conservare Ngorongoro:

Se spune despre Ngorongoro ca este zona unde se afla cea mai mare densitate de animale din Africa si pot sa spun ca asa a fost. Dupa Manyara, am crezut ca nu o sa vad mare lucru, insa natura mi-a aratat ca nu suntem singuri in aceasta zona, am vazut o haita de lei care se plimba apoape, pe langa jeepuri si mai degraba cautau umbra. Am vazut zebre cum nu am crezut ca o sa vad in aceasta zona, elefanti si - pentru prima data - am vazut renumitii lei cataratori: maestrii echilibrului care urcau si coborau din copac ca si cum ar fi in natura lor sa faca asta. Aici, am avut ocazia sa zaresc rinocerul negru, destul de departe de mine, insa cu binoclul se putea vedea maretia lui superba.

Soferul jeepului ne-a explicat ca denumirea de „crater” a fost oferita mai mult pentru publicitate si ca este, mai degraba, o caldera. O caldera se formeaza dupa miscarea placilor tectonice care, in urma lor, modifica suprafata zonei. In unele locuri, o miscare tectonica provoaca eruptii de vulcani subterani, in altele - pamantul cedeaza sau se desprinde de o bucata de continent, iar in altele - cum a fost cazul in Ngorongoro - se prabuseste zona centrala a craterului unde se afla camera magmei. Acest gol din crater poate fi umplut din nou cu magma prin eruptii ulterioare, cu apa sau cu vegetatie, asa cum este cazul de fata. Asa ca acum stii: acest spatiu arata ca un crater, insa in realitate este o caldera.

Un alt lucru pe care trebuie sa il stii despre Ngorongoro este ca nu este un parc national, ci un areal de conservare. Iti explic imediat diferenta. In parcurile nationale nu este permisa stabilirea unei comunitati sau unui trib. Aici vor exista doar cazari pentru turisti, care vor respecta regulile stricte pentru a proteja animalele din zona. Intr-un areal de conservare este un pic diferit: aici este pemisa stabilirea unui trib, de exemplu cazul triburilor maasai din Ngorongoro, insa chiar si asa aceste triburi nu vor putea avea tot ce au nevoie intr-un asezamant obisnuit. Maasai din Ngorongoro nu au voie sa aiba vaci in zona si nici sa le aduca aici la pascut pentru a nu modifica ecosistemul si viata salbatica din zona. Ei trebuie sa parcurga aproximativ sapte kilometri pe zi pentru a ajunge in orasul cel mai apropiat sa se aprovizioneze cu bunurile si produsele de care au nevoie. In concluzie, intr-un parc national nu pot convietui comunitati primitive, insa intr-un areal de conservare acest lucru este permis si exemplul cel mai clar este Ngorongoro si tribul de maasai.

Cazare la lodge:

In zonele de safari, exista acest tip de cazare numita lodge. Unele vor avea un lux debordant, altele vor fi cat mai simple, insa oricare dintre ele va impartasi un lucru esential si anume folosirea minima a resurselor. La lodge, electricitatea este limitata, nu si lumina. Asta inseamna ca vei avea lumina in camera pe toata perioada zilei, insa vei putea incarca telefoanele pana la o anumita ora, asta va depinde de fiecare lodge. Apa in unele lodge-uri este limitata si mereu te vor ruga sa nu o risipesti. Sa folosim doar ce ne trebuie si cand ne trebuie, sa nu lasam robinetul deschis fara motiv si sa avem rabdare cu apa calda care nu vine imediat. Ceea ce imi place la lodge-uri este mancarea facuta cu mare atentie de bucatarii locali. Mancarea in Africa, in general, este delicioasa, insa nu stiu cum fac mereu la lodge-uri - este extraordinar de gustoasa! Pentru ca unele lodge-uri se afla chiar in interiorul parcurilor nationale, mereu vei avea la dispozitie rangeri care te vor conduce inapoi in camera ta sau care te vor ajuta sa ajungi din camera in zonele publice, de exemplu restaurantul lodge-ului. E ceva obisnuit sa nu ai televizor in camera si, in unele cazuri, internetul nu va merge foarte bine in camera. Singurele zone unde ai putea avea aceste beneficii va fi in zona publica destinata acestor activitati. Aceste cazari sunt gandite pentru a te conecta mai mult cu natura si, din acest motiv, esti scutit de mai multe obiecte de care nu ai nevoie.

Parcul National Serengeti:

Pentru mine, Serengeti este raiul celor pasionati de safari, aici nu exista zi in care sa nu fii surprins de ce poti vedea din metru in metru. Am vazut ce mi-am dorit si ce nu ma asteptam: de la gheparzi la lei cataratori, de la o turma imensa de elefanti la gnu care nastea un pui in mijlocul drumului. Am avut ocazia sa surprind o scena din marea migratie, cand o multime de zebre se deplasau in sincron si, pentru mine, a fost un adevarat spectacol. “Serengeti” inseamna “loc fara sfarsit” si este adevarat ca nu se termina niciodata. Tot aici, am fost norocoasa sa vad leopardul, atat de frumos si atat de lenes. Se odihnea pe creanga unui copac de parca statea la pozat pentru turisti. Am vazut cea mai mare turma de elefanti de pana acum si am fost atat de aproape de ei, incat puteam sa simt adierea facuta de urechile lor. Serengeti ramane zona cea mai spectaculoasa pentru safari si unde am putut bifa pe lista mea ultimul exemplar din Big Five, si anume leopardul. Da, in aceasta calatorie am vazut elefantul, bivolul, rinocerul, leul si leopardul.

Optional in Seregeti:

In acest circuit, nu am avut mult timp liber, asa ca am avut o paleta foarte mica de posibilitati de a petrece timpul liber. In Serengeti, am propus un safari cu balonul, care a fost de vis si pe care il recomand din tot sufletul. Este o experienta unica si ofera una dintre cele mai frumoase privelisti din savana. Iar dupa safari ai ocazia sa iei micul dejun in mijlocul savanei. Este o experienta de neratat daca ajungi in aceasta zona. Trezirea este devreme - la 04:45 aproximativ esti preluat si vei parcurge o ora pana ajungi la zona unde incepe calatoria. Preturile variaza in functie de sezon, intre 450 si 599 USD/persoana.

Cazare la cort:

Da, ai citit bine! Cu aceasta ocazie, m-am cazat la cort in Serengeti, chiar in interiorul parcului national. Cu toata sinceritarea pot sa iti spun ca a fost cea mai frumoasa cazare de pana acum. A fost un cort simplu, dar plin de suflet. Ceea ce a facut sa ma simt cu adevarat acasa a fost personalul. Omuletii munceau ca albinele de dimineata pana seara, erau ultimii care se culcau si dimineata devreme era deja totul gata, de la mic dejun la pregatirea panzului la pachet (mai jos iti voi explica cum functioneaza acest pranz). Daca la lodge am explicat ca se incearca sa fim cat mai conectati cu natura, la cort pot spune ca devenim parte din natura. Totul se va face la scara mica. Apa va fi mai putina la dispozitie. Trebuie sa anunti la ce ora vrei sa faci dus, de recomandat pana in ora 18:00 cand inca este lumina afara pentru a evita orice greutate oamenilor care iti aduc apa. La ora stabilita, vor veni sa umple rezervorul cu apa si vor ramane langa el pana iti termin dusul. Multi dintre noi ne-am distrat pe seama intamplarilor de la dus, cand nu stiam ca vor ramane ei langa noi si cand ramaneam fara apa credeam ca nu avem alta solutie decat sa ne uscam asa, insa mereu auzeam o voce imediat cum se oprea apa „mai doriti apa?”... unii ne-am speriat si am ras dupa, altii am fost uimiti de promptitudinea lor. Seara, nu ai voie sa iesi din cort singur si vei avea mereu un ranger cu tine sa te conduca. Apa de la robinet nu se poate folosi pentru a te spala pe dinti si vei avea mereu apa intr-o carafa pentru acest lucru. Si iarasi mancarea din aceasta zona a fost cea mai gustoasa, cu preparate locale cu un gust neimaginat de bun. Personalul e mereu atent, mereu la dispozitia ta pentru orice ai nevoie. A fost un lucru care ma speria seara, insa ulterior mi-a fost dor, si anume sunetul animalelor salbatice sau, cum le-am numit eu, „simfonia savanei”. In fiecare seara, se auzeau hienele care se aflau departe de mine, dar pe care le puteam auzi. Fac un sunet captivant, un fel de raset cu plans in acelasi timp. Acest sunet m-a linistit si a fost melodia cu care adormeam in fiecare seara la cort. Odata ce am ajuns in zona de plaja, imediat dupa dormitul la cort, mi-a fost dor de aerul curat din mijlocul parcului, melodia hienelor si de adrenalina pe care o simti la acest tip de cazare. Daca m-as intoarce chiar acum in Tanzania, as dori sa ma intorc in Serengeti si la cazarea de la cort.

In Zanzibar:

Am avut patru nopti la dispozitie si am avut urmatoarele propuneri de excursii optionale:

Tur Condimente, Stone Town si Prison Island: Este un tur de o zi intreaga. Se pleaca la 9 dimineata si se incepe cu turul condimentelor, unde vei descoperi de unde provin condimentele pe care le folosesti in fiecare zi. Vei avea ocazia sa degusti fructele tropicale si sa fii martorul unui adevarat spectacol ce presupune culegerea nucilor de cocos din palmier. Turul va continua spre Stone Town, unde vei vizita cele mai importante cladiri si unde vei vedea amprenta imperiilor care au cucerit aceasta insula. Stone Town este un orasel mic, cu stradute inguste unde curatenia nu este pe primul loc. Tot aici, poti gasi optiuni foarte bune pentru pranz, precum terasa hotelului Maru Maru de unde vei avea priveliste asupra orasului si unde vei putea degusta fructele de mare recomandate in acesta zona. Dupa pranz, vei putea vizita casa din copilarie a lui Freddie Mercury. Casa lui a devenit un obiectiv turistic si inevitabil este cea mai comerciala strada din Stone Town, insa merita sa ai o poza cu fatada casei. Drumul continua spre Prison Island. Fosta inchisoare pentru sclavii rebeli se afla pe o insulita in apropierea orasului Stone Town. Faci 20 de minute cu o barca cu motor si de acolo poti vizita fosta inchisoare care acum a devenit un hotel. De asemenea, vei putea petrece cateva minute cu broastele testoase aduse din Seychelles pentru a garanta procrearea lor si a le scoate din pericolul de disparitie, asa cum au fost odata. Pe Prison Island vei gasi mereu 150 de broaste, unele avand chiar si peste 190 de ani, si este o mare bucurie sa le vezi in zona unde sunt protejate. Puii broastelor sunt trimisi fie in Galapagos, fie in Seychelles, avand in vedere ca nu au spatiu suficient pentru a le tine pe toate. Acest tur este o adevarata bijuterie, imbina toate gusturile si tot ce este esential de vizitat in Tanzania.

Pentru iubitorii de snorkeling si plaja, exista o alta excursie recomandata, si anume Safari Blue: o excursie intr-o zona care poate fi numita un adevarat paradis si unde apa are o culoare ireal de frumoasa. Se ajunge la o insula nelocuita, unde vei avea ocazia sa admiri un baobab de 500 de ani vechime si unde vei putea lua panzul la restaurantul rustic din zona. Aici, vei fi servit cu fructe de mare si cu preparate locale, precum dulciuri facute din fruct de baobab.

Aeroport International Abeid Amani Karume, Zanzibar:

Ultimele zile din acest circuit au fost petrecute in Zanzibar si de acolo am plecat direct spre Doha. Asa cum ma asteptam, aeroportul din Zanzibar este mai mic decat cel prin care am sosit, fara aer conditionat si fara vreun pic de organizare. Eu cred ca aici s-au inventat frazele „Pole Pole” si „Hakuna Matata”! Intr-adevar, trebuie sa ai multa rabdare. Este important sa tii cont ca vei sta doua ore in caldura, intr-o incapere mica. Iti recomand sa ai haine cu care sa te schimbi in avion sau in Doha. Odata ce ai ajuns la aeroport, vei sta la prima coada. Inainte de a intra in cladire, va fi verificat pasaportul impreuna cu biletele de avion. Imediat cum ai intrat in cladire, bagajele vor fi scanate. Ulterior te asteapta o alta coada pentru predarea bagajelor. Intre timp, daca doresti, poti infolia bagajele la un pret de 8 USD (se plateste doar cash cu dolari sau shillingi). La check-in vei primi boarding pass-urile impreuna cu formularul care trebuie completat inainte sa te prezinti la imigrari. Dupa ce ai completat formularul, este momentul in care incepe haosul cel mai mare. Este o coada impartita si lumea nu stie unde sa se duca, insa acum o sa stii: prima data predai formularul la imigrari si stampilezi pasaportul de iesire si ulterior te asezi la coada pentru a intra in zona de imbarcare. Inainte de a intra in aceasta zona, bagajul de mana va fi scanat din nou. Deja cand ajungi aici, imbarcarea va fi inceput si vei avea doar cateva minute de stat pe bancile din incapere (din nou) fara aer conditionat si doar aerisita de ventilatoare de mari dimensiuni. In aceasta zona, exista un magazin care are aer conditionat si de unde poti cumpara ultimele suvenire. Poate fi, intr-adevar, o aventura iesirea din tara prin Zanzibar.

Te las cu Jambo Bwana, melodia despre care spuneam la inceput ca ar trebui sa fie imnul national!