Sky is the limit Paul Crudu

Paul Crudu
Sky is the limit

Am aterizat in Kathmandu cu emotia gandului ca a doua zi vom vedea Everestul - acoperisul lumii. Afara ploua marunt. Am fost transferati rapid la hotel. Dupa un zbor lung si obositor, patul a fost primul obiectiv pe lista.

A doua zi de dimineata, ne-am trezit la ora 5:00, nerabdatori sa ne intoarcem la aeroport. Doar ca, de aceasta data, ne astepta un avion mult mai mic. Zborurile catre Everest (Mountain Flights) sunt operate cu avioane de mici dimensiuni (aproximativ 20 de locuri) de catre cateva companii aeriene locale. Noi aveam bilete pentru un zbor operat de Yeti Airlines. Rabdarea noastra a fost insa pusa la incercare. In fiecare dimineata, la ora 6:00, decoleaza un singur avion care pleaca "in recunoastere", cu pasageri la bord. Dupa 15-20 de minute de la decolare, in functie de conditiile meteorologice si de vizibilitate, fie isi continua zborul spre Everest, fie se intoarce. In acest timp, mai multe avioane de mici dimensiuni sunt pregatite pentru decolare, iar pasagerii sunt urcati in autobuze, asteptand unda verde de la pilotul avionului plecat "in recunoastere". Noi asteptam in unul dintre autobuze, dar, in acea dimineata, vremea nu a fost de partea noastra. Primul avion a facut cale intoarsa si toate celelalte zboruri s-au anulat. Ne-au fost reemise bilete pentru ziua urmatoare. Mai aveam o incercare, dar nimeni nu putea ignora faptul ca situatia ar fi putut sa se repete.

Ne-am intors la hotel pentru micul-dejun si apoi am plecat sa vizitam capitala Nepalului. Kathmandu este un oras frumos, cu temple incarcate de istorie si de spiritualitate. Mestesugul lucrului in lemn este rafinat, ajungand la rang de arta. Zona centrala din Kathmandu a fost insa destul de puternic afectata de cutremurul din 2015. Multe cladiri au disparut complet, iar altele sunt crapate sau pline de schele. Din fericire, mai sunt destule temple si cladiri ce pot fi admirate. O experienta interesanta a fost la Kumari Ghar (Home of the Kumari, the living goddess). Zeita "in viata" apare la un balcon de la etaj si turistii o saluta cu "Namaste". Ea insa nu raspunde. Nu sunt permise nici fotografiile in momentul in care ea apare. Ne-am plimbat cu ricsa pana in cartierul Thamel si am luat pranzul la restaurantul din interiorul Garden of Dreams. Gradinile sunt foarte frumoase si cu totii am apreciat oaza de verdeata din centrul unui oras de altfel destul de prafuit. Restaurantul are meniu international, iar mancarea este foarte buna. Dupa pranz, am avut parte de o experienta foarte interesanta si relaxanta: o demonstratie de terapie si masaj cu boluri tibetane "cantatoare" (Tibetan singing bowls).

Am vizitat apoi Piata Patan Durbar si, la final, Stupa Swayambhunath (supranumita si Templul Maimutelor) - un loc sacru atat pentru budisti, cat si pentru hindusi. Dimineata urmatoare, ne-am trezit din nou la ora 5:00. Cand am ajuns la aeroport, ploua destul de tare, asa ca eram cu totii aproape resemnati ca nu vom vedea Everestul. Am urcat totusi in autobuz. Cand rotile autobuzului au inceput sa se miste, nimanui nu-i venea sa creada.

Abia cand rotile avionului s-au desprins de pe pista ne-am permis cateva exclamatii de bucurie. Afara inca ploua. 15 minute mai tarziu, avionul a iesit din nori si pentru cateva zeci de secunde aproape ca mi s-a taiat respiratia. Nu exista cuvinte care sa exprime senzatia traita in acele momente. Nu se vedea inca Everestul, dar acea imagine cu patru-cinci varfuri de peste 7000 de metri ce pareau ca plutesc deasupra norilor imi va ramane pentru totdeauna intiparita in memorie. In clipa in care a inceput sa se zareasca Everestul, stewardesa a venit si a inceput sa ia cate un pasager in cockpit-ul avionului timp de maximum un minut. Tot ce pot spune este: WOW! Zborul a durat cu totul putin peste 50 de minute si a fost o experienta fantastica ce merita incercata de fiecare macar o data in viata.

Dupa micul-dejun, am plecat cu totii catre Bhaktapur. Acest oras a fost mai putin afectat de cutremur si am putut admira mai multe constructii cu arhitectura newari. Cele mai interesante sunt Templul Nyatapola (o pagoda cu cinci etaje - cea mai inalta din Nepal) si Palatul cu 55 de ferestre. Ne-am continuat apoi drumul spre Nagarkot, o statiune montana situata la o altitudine de aproximativ 2200 de metri. Drumul pana acolo este foarte foarte prost, dar peisajele sunt superbe. Ziua urmatoare, am plecat inapoi spre Kathmandu. Pe drum, am oprit in localitatea Telkot pentru o placuta plimbare de aproximativ doua ore pe dealuri (ca fapt divers, in Nepal, muntii sub 3500 de metri sunt considerati dealuri). Ajunsi inapoi in Kathmandu, am vizitat Stupa Boudhanath - una dintre cele mai mari stupe budiste din lume. Am mers apoi la o manastire budista, unde am fost binecuvantati de un Lama, si la o scoala budista de pictura pe panza (Thanka Gallery).

Ultima vizita din Nepal a fost la Pashupatinath - templu hindus situat pe malul Raului Bagmati. Aici am vazut incinerarile umane si am interactionat cu "oamenii sfinti" - Sadhu. Seara am mers la un restaurant pentru cina de ramas bun si un spectacol de dansuri nepaleze.

In ziua a cincea, am parasit Nepalul si ne-am continuat aventura in India - tara care nu intamplator a fost numita Perla Coroanei Britanice. Pentru mine, India nu a mai fost tocmai o surpriza, fiind la a treia vizita pe acelasi traseu: Delhi - Agra - Jaipur - Delhi (Triunghiul de Aur). Am inceput vizita cu un tur panoramic in New Delhi - centrul politic si administrativ al tarii. Asa cum ii spune si numele, New Delhi este partea moderna a orasului si este mult mai luxos decat celelalte zone. Iar ca impactul sa fie maxim si sa intelegem pe deplin de ce India este supranumita si tara contrastelor, am continuat turul cu o plimbare prin Old Delhi - cea mai veche parte a orasului. Am vizitat Moscheea Jama Masjid si apoi ne-am plimbat cu ricsa printre tarabele cu fructe, condimente, materiale textile etc. Seara, am plecat catre Templul Swaminarayan Akshardham - un templu religios construit recent cu tehnici moderne, dar impresionant prin multitudinea si perfectiunea detaliilor. Desi nu este incarcat de istorie precum marea majoritate a obiectivelor turistice din India, din punctul meu de vedere este un obiectiv ce nu trebuie ratat in Delhi. Iar daca il vizitezi, iti recomand sa ramai seara si la spectacolul organizat in imensa curte din stanga templului. Vei fi unul dintre miile de turisti ce se aduna acolo in fiecare seara pentru a se bucura de Water Show - o fascinanta combinatie de fantani arteziene, lumini colorate, muzica, dans, proiectie de film pe cladiri, proiectie de lasere la 360 de grade si flacari iesind din apa in mici explozii controlate. Este un spectacol ce trezeste copilul din fiecare adult si umple sufletul de liniste, bucurie si iubire.

A doua zi in Delhi, am petrecut-o vizitand Gradinile Lodhi, Mormantul lui Humayun, Qutub Minar si Bangla Sahib Gurudwara. Aceasta din urma este o casa de rugaciune a cultului Sikh. Langa Bangla Sahib, exista o cantina uriasa unde membrii acestui cult fac voluntariat pentru a hrani zilnic aproximativ zece mii de oameni. Hindus, musulman, crestin, alb, creol, negru, barbat, femeie, sarac sau bogat nu conteaza. Oricine este binevenit la masa. Ingredientele pentru mancare sunt cumparate din donatii. In ziua urmatoare, am plecat catre Agra. Am vizitat mai intai Baby Taj, apoi Fortul Agra, iar la asfintit am ajuns la obiectivul principal al vizitei noastre in India: Taj Mahal.

Despre Taj Mahal as putea spune multe, dar nu stiu daca mai poate fi spus ceva nou. Frumusetea, eleganta si grandoarea lui sunt greu de egalat si de exprimat in cuvinte. Nu pot decat sa te invit sa il descoperi singur. Aventura noastra in India a continuat cu inca vreo cateva vizite foarte interesante. Le voi enumera pe scurt: cetatea parasita Fatehpur Sikri; fantana cu trepte Chand Baori din Abhaneri (3.500 de trepte, 13 etaje si o adancime de 30 de metri); Hawa Mahal (Palatul Vanturilor); Fortul Amber; Muzeul Palatului si Observatorul Astronomic Jantar Mantar din Jaipur; Galta Ji (Templul Maimutelor) si, la final, Casa Memoriala Mahatma Gandhi din New Delhi. Ne-am plimbat cu carturi trase de camile in apropiere de Abhaneri, ne-am fotografiat cu imblanzitori de cobre regale in Jaipur, am hranit maimute la Galta Ji si tot aici am admirat pauni in libertate.

Si ca experienta in India sa fie completa, ne-am facut si tatuaje henna. Insa India nu ar fi India fara mancarea foarte condimentata si foarte gustoasa in acelasi timp. Paneer, butter chicken, mutton masala si tandoori chicken sunt doar cateva feluri de mancare ce trebuie incercate, neaparat in combinatie cu o bucata de naan.