Impresii Japonia - martie Valentina

Valentina
Impresii Japonia - martie

Trebuie sa recunosc ca mi-a luat cam 3 ani de calatorii prin Asia, Africa si America de Sud ca sa ma hotarasc sa vad Japonia. Cambogia, Guatemala, Tanzania, India, Peru erau mai pe gustul meu.

Pentru mine Japonia insemna zgarie nori, aglomeratie, poluare, trenuri rapide….nimic care sa ma atraga. Anul acesta s-a intamplat ca eu si prietenul meu sa putem calatori la sfarsit de martie si, in urma discutiei cu cei de la Eturia , am ajuns la concluzia ca Japonia ar fi cea mai potrivita destinatie, sfarsitul de martie si inceputul de aprilie fiind perioada infloririi ciresilor . A fost cea mai “muncita “ excursie impreuna cu cei de la Eturia.

Imi plac excursiile “tailor made” pentru ca iti dau posibilitatea sa alegi ce vrei sa vezi si programul este foarte flexibil. Am stat impreuna cu Ana–Maria Todirel de la Eturia ore intregi pe telefon si am potrivit itinerariul, obiectivele turistice, orele avioanelor, trenurilor (si nu exagerez deloc cand spun ca stiam exact cat timp fac de la o destinatie la alta) astfel incat sa putem vedea cat mai mult intr-o perioada relativ scurta si sa eficientizam si costurile. A rezultat o vacanta signature de 16 zile in Japonia si Coreea de Sud care a meritat tot efortul.

Am descoperit ca Japonia din capul meu si Japonia reala erau 2 lucruri diferite. Japonia e diferita de orice am vazut inainte, e alta lume. E singura tara din cate am vizitat pana acum unde nu mi-am facut griji ca am banii si pasapoartele in rucsacul din spate, unde totul este impecabil organizat si, daca vrei sa schimbi ceva se gasesc solutii pentru orice. In Tokyo e mai putina poluare decat in Bucuresti, sunt cladiri inalte dar si parcuri imense.

Am ajuns in Japonia fiind convinsa ca Sakura este o sarbatoare care celebreaza frumusetea florii de cires. M-am dus in parcuri, gradini sa ma bucur de explozia de parfum si culoare. Miile de copaci infloriti sunt un motiv suficient ca toata lumea sa se bucure si sa sarbatoreasca. Familii intregi, de la copii pana la bunici, colegi de serviciu, prieteni, toti stau sub ciresi, intind mese si sarbatoresc. Am aflat ca Sakura e mult mai mult decat bucuria infloriirii copacilor. Sakura simbolizeaza natura efemera a vietii, bucuria de a trai fiecare clipa stiind ca peste putin timp s-ar putea sa nu mai fii. Imi explica o tanara japoneza ca ei au invatat sa fie ca florile de cires: explozie de culoare, parfum, fragilitate, sensibilitate, .... Asa cum florile de cires au o perioada scurta sa daruiasca frumusete si bucurie in jurul lor, si oamenii trebuie sa fie constienti ca viata e efemera si sa traiasca frumos, sa se bucure de fiecare zi!

Desi cel mai mult timp l-am petrecut in parcuri si gradini in Tokyo, am vizitat dis de dimineata piata de peste, am fost in croaziera pe raul Sumida, am vizitat Templul Asakusa si celebra strada de cumparaturi Nakamise unde am cumparat mai putin suveniruri , in schimb am incercat tot felul de dulciuri specifice (nu ma intrebati ce ca nici acum nu stiu exact ce am mancat). Pentru Nikko m-am hotarat foarte greu sa il introduc in itinerariu pentru ca presupunea sa ne descurcam singuri sa luam metroul, trenul, bus-ul ca sa ajungem acolo din Tokyo . Am avut toate biletele de la partenerii locali ai Eturiei (harti, sageti, etc, mura in gura) si s-a dovedit ca nu a fost greu si peisajele de acolo au meritat efortul!

Okayama a insemnat vreo 400 de km in plus cu trenul ca sa vedem gradinile Korakuen, si nu ne-a parut rau nici o clipa! Nara a fost o idee foarte buna sa facem un tur cu ghid pentru ca ne-a explicat foarte multe despre vechea capitala a Japoniei, istorie, obiceiuri locale. Si, bineinteles, am profitat la maxim de cele 2, 3 ore de calatorie cu trenul ca sa il storc de tot felul de informatii despre viata japonezilor.

Kyoto – un oras cu mii de turisti unde totul este organizat impecabil! Poti sa ajungi la orice obiectiv turistic pentru ca la orice hotel ai harti cu trasee, numerele autobuzelor, statii de metrou, etc. Am vizitat Rokuon-Ji Temple (Golden Pavilion), Fushimi Inari, Shrine, Templul de Argint, Templul Apei Pure. Sogenchi Garden sunt cele mai frumoase gradini pe care le-am vazut in viata mea. Ai impresia ca ai nimerit in Gradina Fermecata din povesti!

Si pentru ca cei de la Eturia stiau ca imi place sa experimentez culoarea locala, ne-au recomandat sa ne cazam la un ryokan. Dormitul si mancatul pe jos ne-au asigurat distractia de dimineata si seara :). Micul dejun se termina repede pentru ca ne amorteau picioarele si decat sa te ridici sa mai pui ceva in farfurie..:) Dormitul pe jos, in schimb, ne-a facut sa ne gandim cum am putea modifica mobilierul si acasa. Si tot pentru a experimenta traditiile locale cei de la Eturia mi-au rezervat din tara o sedinta foto la un studio in Gion. 2 ore m-au pictat, machiat, coafat, imbracat, pana am devenit Maiko! O experinta de o profunzime pe care nu as fi banuit-o!

Pentru noi Japonia a fost, mai ales, despre oameni! Oameni care , chiar daca nu stiu engleza, te ajuta cum pot: te duc personal pana unde ai nevoie, intreba vecinii, scot telefonul si traduc in engleza ce vor sa iti spuna. La obiectivele turistice s-a intamplat sa nu avem bani marunti si, pentru ca nu aveau restul, ne-au rugat sa intram fara sa platim si si-au cerut scuze. Cand am gresit autobuzul (era un orasel mai mic si nu scria si in engleza) si ne-am trezit aiurea pe la periferia orasului, pentru ca nu stiau engleza sa ne explice au coborat cu noi si ne-au dus la autobuzul corect. In prima seara cand nu gaseam hotelul pe la 11 noaptea (desi era la 500 de metri nu nimeream stradutele) taximetristul pe care l-am intrebat s-a dat jos din masina, ne-a ajutat sa caram o valiza si ne-a dus pana la usa hotelului.

In inima mea Japonia a ramas cu oamenii, cu parcurile, gradinile zen, cu inghetata si prajiturile cu ceai verde (jumatate de valiza a fost plina cu dulciuri cu ceai verde in toate combinatiile posibile), cu curatenie, corectitudine, si copii care umpleau parcurile impreuna cu profesorii. Desi ne-a luat mult pana sa ne hotaram sa vizita Japonia, deja ne gandim sa ne intoarcem in anii viitori.