Impresii Cuba - martie Eugen

Eugen
Impresii Cuba - martie

Acum 9 ani s-a infiintat compania Eturia.

Acum 8 ani, in Maramures, in concediu cu familia, am cazut pe iarba si mi-am rupt mana. In timp ce-mi punea mana in ghips, discutam aprins cu doctorul care ma trata, un pasionat de excursii si un excelent medic, la Targu Lapus, la capatul tarii, ca ne doream amandoi, coincidenta, sa mergem in Cuba!

Nu stiu daca domnul doctor a ajuns in Cuba. Mie mi-au trebuit aproape 8 ani sa o fac! Probabil ca asa a trebuit, asa s-au asezat astrele. Important este ca e iesit perfect. Iar pentru mine este a doua experienta turistica excelenta cu Eturia.

Prima data am fost cu Eturia in China, in noiembrie-decembrie 2011. Era un alt vis al meu, sa vad ”Regatul de mijloc”. Pasionat de politica recenta, nu cred ca va e greu sa ghiciti, prieteni, ca am fost atras ca un magnet, atat de China, cat si de Cuba. Daca pentru a gasi excursia optima in China mi-au trebuit vreo...4 ani, pentru Cuba am avut nevoie de dublul acestei perioade pentru a gasi excursia cea mai buna, din punctul meu de vedere. Si, exact cum i s-a intamplat personajului principal din ”Alchimistul” lui Coelho, excursia era chiar langa mine, in oferta Eturia!

In perioada 12-23 martie 2016 am vizitat tara lui Fidel Castro si a lui Che Guevara, a lui Hemingway, a altui mare scriitor, Alejo Carpentier, a lui Teófilo Stevenson, marele boxer, dar si a inegalabililor interpreti din Buena Vista Social Club. Am fost 16 persoane in grup. Am plecat 16 turisti si ne-am intors 16 prieteni, membrii unei echipe care a petrecut o vacanta de neuitat in insula din Caraibe.

In China un mare plus au fost ghizii locali, la Shanghai, Xi‘an si Beijing. Ei bine, in Cuba un foarte mare plus a fost tot ghidul, de aceasta data neobosita Yulicari, o tanara cubaneza plina de viata, foarte bine pregatita pentru a conduce grupurile de turisti. Ea sta acum in Romania, unde a mai fost in adolescenta, si este o foarte buna cunoscatoare a tarii noastre si a limbii romane.

Cred ca, dincolo de Fidel si Che, cand spune Cuba toata lumea se gandeste la rom, havane, masinile din anii ’50-’60, dans, muzica si veselie. Am incercat sa trec dincolo de tot acest prim strat si sa observ oamenii Havanei si ai Cubei, sa ma patrund de spiritul locului si sa-i inteleg pe cei cu care am interactionat, intr-un fel sau altul. Timp de 11 zile, petrecute in lung si in lat intr-un autocar fabricat in China, am avut suficient ragaz sa ma gandesc la aceasta tara extraordinara, iesita destul de brusc si dureros de sub protectia economica a fostei URSS, dupa implozia acesteia, in 1991, si care dupa aproape un sfert de secol, se pregatea, in martie 2016, de un eveniment istoric, cu care am fost sincroni si noi, cei 16 romani din grupul Eturia, vizita presedintelui american Barack Obama.

Am vazut pe indelete Havana, cu fortaretele si centrul istoric, Habana Vieja, de patrimoniu UNESCO, cu casele coloniale, multe dintre ele prost intretinute, cu promenada Malecon (unde baietii smecheri scoteau fetele la plimbare fara bani pana ce ”alesele” le spuneau pe sleau ca ar vrea si o prajitura si un suc, nu doar kilometri de mers pe jos, pe malul oceanului!), cu foarte lunga Quinta Avenida, plina de cladiri sic. Am baut cel mai bun daiquiri la ”Floridita”, unul dintre locurile-cult ale lui Hemingway in afara de ”La Bodeguita del Medio”, am vazut Muzeul Revolutiei si iahtul „Granma”, apoi Piata Revolutiei, aflata sub semnul lui Che Guevara si al lui Marti, un alt erou national, am vizitat cimitirul Colon, un Panteon al celebritatilor cubaneze, deloc putine. Am strabatut Havana cu masini de epoca decapotabile, dar si cu bus-ul turistic, ne-am plimbat pe jos, cautand sa interactionam cat mai mult cu oamenii obisnuiti, calzi si simpatici. Sa nu uit senzationalul show Buena Vista Social Club, care a demonstrat, inca o data, ca Dumnezeu i-a daruit pe cubanezi cu voce si ritm si in care vedeta serii, intre alte vedete la varste mai mult decat respectabile, a fost o solista de ... 94 de ani, plina de energie. Hotelul istoric Plaza, situat chiar in centru, langa obiectivele turistice importante, cu al sau mic dejun pe terasa cladirii, cu privelisti panoramice deosebite, dar si cu zgomotul infernal al parcului de autovehicule...de epoca din Cuba, au fost printre primele impresii dintr-o tara deosebia, pe care oricine ar trebui sa o viziteze. Atentie, insa, relaxarea relatiilor cu SUA a adus, deja, valuri de turisti americani, care, intre altele, au suprasolicitat, la propriu, industira berii cubaneze. Sfatul meu: grabiti-va sa vedeti Cuba, o tara fascinanta, inca foarte autentica.

Apoi am vizitat Valea Vinales, cu un peisaj fabulos, ne-am plimbat cu barca pe un rau subteran, am vizitat o plantatie de tutun si am vazut pe viu cata munca este pana se face o havana. Au urmat o vizita la ferma de crocodili de la Guama, o vizita in satul indian Guama, unde ne-am delectat cu ... friptura din carne de crocodil, si o vizita in orasul Cienfuegos, care seamana cu un oras francez din Louisiana, cu al sau foarte interesant Teatru ”Tomás Terry”, unul dintre celebrele teatre din Cuba sfarsitului de secol XIX, care au culminat cu Teatrul Mare din Havana.

Traseul cubanez, prin insula in forma de crocodil, a continuat la Trinidad, un oras colonial, cu centrul de patrimoniu UNESCO, absolul remarcabil, care ne-a cucerit pe toti. Plimbarea de dupa-amiaza pe strazile pietruite, ora petrecuta la barul ”La Canchánchara”, savurand bautura omonima din mici boluri de lut, seara intre prieteni petrecuta la un restaurant local, pe terasa cladirii, alaturi de o alta minunata si, din pacate, total necunoscuta formatie cubaneza, toate acestea ne-au ramas in minte si in inima. Anterior am facut o excursie in parcul natural Topes de Colantes, la bordul unui fost camion militar sovietic, reconvertit in mijloc de transport pentru turisti. Serpentinele abrupte, hurducaturile, mersul timp de 3-4 ore prin padurea tropicala, unde am vazut de aproape pasarea nationala a Cubei, tocororo, care are exact culorile drapelului national, cascadele si baia intr-unul dintre lacurile de pe drum au sedimentat alte amintiri de neuitat. Cazarea in resortul Brisas Trinidad del Mar, chiar pe malul Marii Caraibilor, cu show-uri pline de viata, cu mancare variata si bauturi la discretie, totul a fost o bucurie pentru turisti.

Si ca sa vedeti cat de usor poate intra un om intr-o alta realitate, in modul de functionare „vacanta”, la un moment dat grupul Eturia a vazut un grup de irlandezi, imbracati in verdele national, sarbatorind de zor. Ne-am uitat mirati unii la altii si ne-am intrebat cu glas tare de ce sarbatoreau. Mai mult, ca un facut, mai multi am spus deodata ca trebuiau sa sarbatoreasca Sfantul Patrick de abia la primavara, nu atunci! Ei bine, era primavara, era 17 martie, era sarbatoarea Irlandei, dar noi, cei din grupul de romani, eram atat de coplesiti de Cuba, de impresiile de calatorie, de caldura tropicala, incat am intrat, parca, intr-un alt timp si am crezut cu totii ca suntem in toiul verii romanesti, ca de abia in primavara urmatoare venea iar ziua Sfantului Patrick!

A urmat Santa Clara, orasul revolutiei cubaneze, cu Memorialul lui Che Guevara (in care se intra in liniste si se pastreaza o liniste totala), dar si cu Muzeul trenului blindat, care aminteste de un episod-cheie al luptei impotriva dictaturii lui Batista. Ultima parte a excursiei a fost un sejur all inclusive in resortul Melia Las Dunas de pe insula din Oceanul Atlantic Cayo Santa Maria, una dintre cele mai bune si frumoase zone turistice din Cuba. De mentionat soseaua-dig de aproape 50 de kilometri, care leaga tarmul de un lant de insule turistice in plina dezvoltare. Un alt oras vizitat, de o parte din grup, cu un taxi de epoca tocmit de noi, a fost San Juan de los Remedios, unde am mancat pe cont propriu la un restaurant alaturi de localnici, oameni foarte prietenosi, comandand cot la cot cu ei mancarurile cubaneze gustoase. Show-urile si animatorii, restaurantele tematice, personalul prietenos de la Melia Las Dunas, serile petrecute in receptia deschisa a complexului, un spatiu imens, cu canapele pe care le apropiam pentru a face un spatiu colocvial pentru toti cei 16+1 membri ai grupului Eturia, totul ne va ramane in memorie. Daca adaugam ziua petrecuta la bordul unui catamaran, cu snorkeling, cu o baie rapida pe o plaja salbatica, cu un show cu delfini, excursia Eturia in Cuba nu poate fi decat un ”must” pentru oricine.

La final, din nou sincroni cu presedintele Obama, care a plecat din Havana cu doar cateva ore inaintea noastra, ne-am despartit 17 prieteni (16 turisti plus Yulicari, ghida noastra) de o destinatie absolut deosebita, de o tara foarte primitoare cu turistii si care are, inca, o mare doza de autenticitate, pe care ar trebui sa o descoperiti pana nu se estompeaza. O tara sub semnul omniprezent al lui Che Guevara si al lui Fidel Castro. Dupa extrordinara excursie cu Eturia, din 2011, in tara lui Mao, ”Regatul de mijloc”, 2016 a insemnat pentru mine o alta extraordinara excursie marca Eturia, in tara lui Fidel.

De aceea ma semnez in final, Eugen, fidel Eturia!