Acanta Eturia

Sursa: MONEY EXPRESS
Acanta
Nu, titlul acestui articol nu e o greseala de tipar. E traducerea libera a lui ‘‘staycation‘‘, conceptul de vacanta adaptata vremurilor de criza. Un fel de iarba verde de acasa, daca vreti.

Raluca Anghel, proprietara a agentiei de relatii publice AM-PR, a vizitat vara trecuta in vacanta Irlanda, Austria, Turcia si Ungaria. Acum nu va pleca nicaieri, pentru ca veniturile firmei sale au scazut dramatic dupa ce, din cauza crizei, majoritatea companiilor si-au redus bugetele de marketing. “E o placere la care pot renunta pana cand lucrurile se vor redresa”, spune ea. Asta nu inseamna ca nu-si va lua concediu. Dimpotriva: pentru ca firmele de PR oricum nu lucreaza cu motoarele turate vara, probabil va avea chiar mai mult timp liber decat anul trecut. Timp liber pe care si-l va petrece acasa, experimentand cel mai nou trend de pe piata turismului mondial, botezat de americani staycation.

AL PATRULEA ELEMENT. Termenul, aparut pentru prima data in 2003, in cotidianul american “The Sun News”, a castigat popularitate anul trecut cand, din cauza disponibilizarilor masive si a cresterii pretului petrolului, tot mai multi americani au ales sa-si petreaca vacanta acasa, si a fost acceptat oficial anul acesta, prin publicarea lui in dictionarul Merriam-Webster. In bugetul unei familii, vacanta de vara vine in al patrulea rand, dupa hrana, intretinere si ratele la banca, spune Dragos Raducan, presedinte al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR). Important, dar nu intr-atat incat sa nu poti trai fara ea.

Este de inteles, asadar, de ce in vremuri de criza unii aloca vacantei un buget mai mic – optand pentru destinatii mai apropiate, scurtandu-si sederea (de la 10–12 nopti in trecut la sase) si alegand un hotel cu mai putine stele – sau chiar renunta sa mai plece undeva.

Iar asta nu e valabil doar in cazul americanilor, ci si al romanilor: cei care isi mai pot permite o vacanta prefera sa calatoreasca mai degraba cu masina personala decat cu avionul, aleg destinatii apropiate cum ar fi Bulgaria, Grecia continentala si Turcia (Antalya) si opteaza pentru pachete ultra all-inclusive, sa scape de grija mancarii si a bauturii. In plus, cauta pachete promotionale last minute sau early booking, prin care, conform oficialilor Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), se obtin reduceri de 10–30% din pretul initial. Nu e de mirare ca, in asemenea conditii, agentiile de turism nu se simt prea bine.

CRESTERILE - IN VACANTA. “Criza a afectat toate businessurile din turism, iar la iarna va fi si mai rau”, crede Dragos Raducan. Conform datelor FPTR, turismul extern a scazut anul acesta la jumatate, iar cel intern, cu 30% fata de anul trecut (cand, potrivit ANAT, 1,5 milioane de romani si-au petrecut vacanta in strainatate si 4–5 milioane in tara). De ce o scadere atat de mare, mai ales la extern? Pentru ca, spune Raducan, majoritatea romanilor se imprumuta de la banca pentru calatorii, iar anul acesta bancile nu mai acorda atat de usor credite.

Traian Badulescu, consilier de presa al ANAT, e mai optimist, estimand o scadere a numarului de turisti de doar 10%. Nu acelasi lucru il poate spune, insa, despre veniturile agentiilor, care vor inregistra, crede el, scaderi de pana la 30%, atat din cauza reducerii sumei medii pe care e dispus sa o cheltuiasca un roman pe concediu, de la 400 la 250–300 de euro, cat si din cauza ofertelor promotionale, ce taie din marjele de profit.

Semne rele vin si din alta parte, nu doar de la specialisti. 72% din cei peste 4.000 de romani care au participat la sondajul facut de site-ul de recrutare Myjob.ro in perioada 17–23 iunie au declarat ca renunta la concediul de vara, 43% dintre ei pentru ca trebuie sa-si caute o slujba.

INVENTATA DE ROMANI? “Vacanta petrecuta acasa este o tendinta naturala cauzata de foame, oricat de dramatic ar suna. Daca omul este stresat si are probleme cu salariul si cu siguranta locului de munca, este clar ca nu se mai gandeste la concediu, mai ales ca e un lucru fara de care poti trai”, spune Florentin Toncu, director general al agentiei de turism Alto Tours, ale carei venituri s-au redus cu 25% fata de anul trecut.

Roxana Balcescu, director general al agentiei de turism CMB Travel (a carei cifra de afaceri s-a redus cu 50% fata de anul trecut), are o alta explicatie, mult mai surprinzatoare: “Chiar daca nu putem dovedi, «staycation» este o inventie romaneasca, nu americana”. De unde pana unde? Desi in ultimii trei ani a crescut numarul romanilor care cumpara o vacanta organizata, explica Balcescu, majoritatea isi petrec traditional vacanta la tara, la parinti sau rude. Acum a mai venit si criza, ca sa-i convinga pe cei care de-abia incepusera sa evadeze in vacante sa revina la varianta inteleapta, legata, evident, de iarba verde – sau, dupa caz, de asfaltul fierbinte – de acasa.

Ca agentiile de turism sunt afectate negativ de noua tendinta e clar. Are, totusi, cineva ceva de castigat din staycation? In America, trendul a fost promovat cu frenezie, ca pe ceva foarte cool, pentru ca te scapa de stresul facutului bagajelor, de asteptatul pe aeroport si de neprevazutul calatoriei. In plus, staycation te face sa descoperi locuri minunate chiar in orasul tau. Cate muzee ai vizitat in ultima vreme? Dar la parcul de distractii cand ti-ai dus copilul ultima data? De cand tot amani sa faci un curs de inot si de cand nu ti-ai mai scos mama la restaurant? Raspunsul la aceste intrebari sugereaza ca primul care castiga de pe urma unei staycation ar trebui sa fie chiar turistul. Sa fie chiar asa?

CE E PREA MULT... O vacanta linistita petrecuta acasa, in familie, poate fi alegerea perfecta, dar nu la nesfarsit. Un argument: barbatii care, timp de cinci ani consecutiv, nu pleaca nicaieri in vacanta au cu 30% mai mari sanse sa sufere un atact de cord decat cei care pleaca in fiecare an in concediu, arata un studiu realizat de Brooks B. Gump, profesor de psihologie la Universitatea de Stat din New York, si o colega a sa, Karen A. Matthews. Vacantele in locuri noi pot impulsiona ceea ce psihologii numesc “capacitatea de rezerva” a creierului, care il ajuta sa “faca fata factorilor de stres”, spune Gump. Sunt un fel de “tampon”.

“Cand dispare o calatorie de vacanta, dispare si o experienta esentiala pentru familie”, este de parere si Susan Sessions Rugh, profesor de istorie la Brigham Young University si autoarea cartii “Are We There Yet? The Golden Age of American Family Vacations” (“Am ajuns? Varsta de aur a vacantelor familiei americane”), lansata anul trecut. Rugh sustine ca vacanta nu a insemnat niciodata numai distractie. Cand iti duci copiii intr-o tara straina, restabilesti niste legaturi familiale, iti imbogatesti cultura si creezi amintiri – un lucru extrem de important in opinia profesoarei: “Nu cred ca cineva isi va aminti de o «staycation». Va face cineva poze copiilor care se joaca pe calculator? Parerea mea e sa faceti cost cutting in alta parte”.

Regula exceptiei Desi majoritatea romanilor renunta la vacante sau cauta variante mai ieftine, destinatiile exclusiviste raman in topul celor mai solicitate variante de concediu. O spun cifrele Eturia, agentie de turism specializata pe turismul de lux.
* 2,5 Multiplul cu care a crescut numarul de pachete turistice vandute de agentie anul acesta, comparativ cu anul trecut.
* 3 mil. euro Cifra de afaceri estimata de Sorin Stoica, CEO al Eturia, pentru 2009, comparativ cu un milion de euro in 2008.
* 1 mil. euro Valoarea aproximativa a veniturilor inregistrate de agentie in primele sase luni ale acestui an.

Newsletter Eturia

Aboneaza-te la newsletter si castiga automat un voucher in valoare de 50 euro!

Poti folosi voucher-ul la urmatoarea achizitie de peste 1.500 euro/pachet/persoana, efectuata in perioada 04.09.2023 - 04.11.2024, ora 17:00.

Prin apasarea butonului „Aboneaza-te”, sunteti de acord sa permiteti companiei ETURIA sa stocheze si sa proceseze adresa de mail pentru a va furniza continutul solicitat. Pentru mai multe informatii despre modul in care va prelucram datele, in scop de marketing si promovare va rugam sa consultati Termeni si Conditii de campanie.

Promotii si Oferte speciale
Plata online servicii Eturia

Alege sa platesti online, rapid si simplu, factura ta Eturia

 
Mii de vacante, 3 platforme diferite de rezervare. Orice ai alege, suntem aici pentru tine!