Eturia post Dasimpex Eturia

Sursa: MONEY EXPRESS
Eturia post Dasimpex
Dupa exitul de acum doi ani din Dasimpex, Sorin Stoica a pornit intr-o odisee antreprenoriala: patru afaceri in domenii complet diferite. Insa anul acesta s-a decis sa ramana la una singura – o agentie de turism. In urma cu doi ani, Sorin Stoica (39 de ani) a vandut pachetul majoritar al retailerului de telefonie mobila Dasimpex (astazi Fonomat) catre fondul spaniol de investitii GED Capital intr-o tranzactie estimata la 4,5 mil. euro. Ulterior deal-ului, s-a trezit intr-o postura pe care orice antreprenor ar fi invidiat-o: avea si bani, si timp sa testeze alte idei de business. Intr-o discutie recenta cu MONEY EXPRESS (dupa o sedinta a boardului Fonomat, unde mai detine o participatie de sub 7%), Stoica nu ascunde ca, dupa ce a stat opt ani in acelasi business – si, totodata, primul pentru el –, nu stia prea bine ce i se potriveste ca antreprenor. „Am incercat sa investesc in mai multe afaceri, pe care sa le supervizez. Trebuia sa incerc mai multe cai si sa vad care mi se potriveste“, spune omul de afaceri. Mai mult decat atat, lipsa de experienta in alte domenii decat retailul de telefonie mobila l-a facut sa gandeasca o structura centralizata de management pentru toate afacerile sale (patru lansate dupa exit si doua incepute inca din „epoca Dasimpex“). „Am vrut sa creez o echipa de manageri centrala care sa controleze mai multe businessuri. Era o platforma de business care sa supervizeze mai multe afaceri“, detaliaza omul de afaceri stabilit in Piatra Neamt – ca o coincidenta, tot din Piatra Neamt a pornit la inceputul anilor ’90 businessul Altex, cel mai mare retailer de electronice si electrocasnice. Destul de repede insa, si-a dat seama ca aceasta modalitate de antreprenoriat nu functioneaza – ritmul de dezvoltare al afacerilor era prea lent, rezultatele intarziau sa apara. Si Stoica spune ca mai e un motiv pentru care reteta nu a functionat: nu a gasit managerii potriviti. In consecinta, anul acesta a luat o decizie radicala: sa se concentreze pe un singur business. In privinta celorlalte cinci, a hotarat fie sa le vanda – catre administratori sau parteneri, iar din unele spune ca a incasat deja banii –, fie sa nu se mai ocupe de ele. FOCUS. Renuntul la abordarea multibusiness a venit la scurta vreme (octombrie 2007) dupa lansarea afacerii Eturia, o agentie de turism de nisa, care functioneaza preponderent online. Eturia vinde calatorii personalizate – asa-numitul concept de „tailor-made travel“. Nu in ultimul rand, decizia de a se concentra pe un singur business a fost inspirata din cel putin doua puncte de vedere: i-a readus tonusul – „mi-am regasit apetitul de business, sunt multumit si motivat“, explica Stoica – si a fost luata la timp. In ce sens? Doru Lionachescu, partener principal al casei de investment banking Capital Partners, recomanda antreprenorilor – intr-o discutie purtata cu MONEY EXPRESS in aceasta toamna – sa se concentreze pe un singur business. Aceasta, evident, in conditiile in care s-au diversificat in anii trecuti. Si apropo de timing, fiind lansata anul trecut, Eturia a avut suficient ragaz cat sa se dezvolte inainte de criza – va incheia 2008 cu o cifra de afaceri de 1 mil. euro (95% din business vine din turism extern). Stoica admite ca anul acesta i-ar fi fost mai greu sa porneasca Eturia – „Acum e nasol sa lansezi orice business“. Pe de alta parte, modelul de afaceri ales este el insusi destul de imun la criza. Eturia – cu activitate preponderent online si doar doua agentii fizice, una fiind chiar cartierul general al lui Stoica de la Piatra Neamt – este o companie cu costuri mici. In aceeasi ordine de idei, date fiind dimensiunile inca reduse ale afacerii, aceasta are avantajul flexibilitatii – se poate repozitiona usor. FILOSOFIE DE CRIZA. Intr-o oarecare masura, Stoica are experienta crizelor. El povesteste ca a mai trecut printr-o perioada dificila in 2002, la Dasimpex. „A fost o criza foarte grava, chiar am facut concedieri multe atunci“, isi aminteste el. Tot atunci, pe langa disponibilizari, omul de afaceri si-a repozitionat businessul. „Am renuntat sa mai vindem telefoane ieftine si am adus produse de calitate. Am inceput cu Nokia“, spune Stoica. Revenind la criza actuala, proprietarul Eturia va juca pe cartea agresivitatii. „Am devenit mult mai agresivi in promovare“, spune omul de afaceri, in opinia caruia in vreme de criza sunt trei zone ale unui business la care nu ar umbla: resurse umane, marketing si vanzari. „Trebuie sa fii doar mai atent. A taia din bonusuri, HR, promovare e o prostie. Iti omori singur piata. Te inchizi in cochilie, asteptand sa treaca valul, dar de fapt stai pe loc si iti erodezi afacerea“, explica Stoica. Un mod de abordare aproape identic, de altfel, cu filosofia de criza pe care a formulat-o recent intr-un dialog cu presa cel mai bogat roman, Dinu Patriciu. Si, totusi, criza exista. Cu efecte concrete. De exemplu, piata de „incentive travel“ (calatorii oferite ca bonus de companii angajatilor lor) va scadea la nivel global cu 25%. In replica, Stoica spune ca aceasta scadere nu ii va afecta cifrele de anul viitor: acest segment genereaza sub 20% din cifra de afaceri a agentiei, iar pentru 2009 are deja programe contractate de companii. Si inca putina filosofie de criza. Stoica crede ca in Romania nu vom asista la o scadere dramatica, din mai multe motive: pe de o parte, „din ceva ce n-a fost nu are ce sa scada“, explica el; pe de alta, companiile locale vor continua sa creasca, chiar daca mai lent, si nu vor renunta la aceste bonusuri. „Intr-un fel tot trebuie sa motivezi oamenii, chiar daca in loc de 100 ai 50. In criza, principiile de business raman aceleasi, doar ca la alta scara“, adauga Stoica. CA LA DASIMPEX. La capitolul proiectii, Stoica priveste mult dincolo de criza. Si-a propus sa treaca pe profit operational cu agentia de turism anul acesta. Cat despre amortizare, aceasta va veni peste trei-patru ani – inclusiv investitia de un milion de euro in sediul din Piatra Neamt. In acel moment, veniturile Eturia ar trebui sa ajunga la 5 mil. euro, pentru ca peste sase ani cifra de afaceri a companiei sa fie mai mare decat a Dasimpexului la momentul exitului (18 mil. euro). Cu o precizare: cresterea nu va fi obtinuta doar din serviciile actuale. „Avem planuri de extindere, nu raman la bucatica asta“, precizeaza Stoica. De altfel, i-ar fi destul de greu sa creasca mult doar pe aceasta „bucatica“, avand in vedere ca nisa de „tailor-made travel“ este foarte ingusta, iar concurenta mare, dupa cum spune Nicolae Demetriade, presedintele companiei de turism World Travel. Iar din toate ideile de dezvoltare pe care le are cu cel mai nou business al sau, Stoica a dorit sa dezvaluie doar doua: in doi ani va internationaliza businessul, iar intr-un Orizont de cinci-sase ani va avea propriile avioane (de notat ca, in costul unei vacante, pretul avionului variaza intre un minim de 30% si un maxim de 75%, in functie de tipul de calatorie). Totodata, Stoica nu exclude atragerea unor parteneri, foarte probabil din nou fonduri de investitii. Ba e chiar convins ca nu va putea achizitiona avioane fara un partener financiar alaturi. Cu o precizare: „De data aceasta insa, stiu ca nu voi mai face exit cvasitotal“, precizeaza antreprenorul. Asa cum a facut la Dasimpex. Si inca o precizare: vrea sa continue sa gandeasca „big“. Asa cum a facut la Dasimpex. Chinta de Stoica Dupa iesirea din afacerea Dasimpex (acum doi ani), Sorin Stoica s-a ocupat de sase businessuri. La cinci, sub o forma sau alta, a renuntat. 1. OREGANO. Fondata la scurt timp dupa exitul din Dasimpex, Oregano este o companie de consultanta ce ar fi trebuit sa fie platforma de business care sa integreze noile start-up-uri ale lui Stoica. Antreprenorul nu a iesit din afacere, dar a ales sa nu se mai implice in ea. 2. DASIMED. Clinica medicala, activa doar in Piatra Neamt, are in acest moment cinci cabinete cu mai multe specializari. Un business de care se ocupa mai mult sotia lui Stoica, Daniela. 3. INTESO IMOBILIARE. Firma de investitii imobiliare care inca figureaza in portfoliul omului de afaceri, cu precizarea ca toate proiectele au fost inghetate. 4. DASINO ADVERTISING. O companie de productie publicitara infiintata tot in perioada Dasimpex, din care Stoica si-a facut exitul. 5. EVO TV. Promovata drept prima televiziune online (exclusiv pe Internet) si lansata in 2007, Evo TV este a doua afacere la care Stoica a renuntat.

Newsletter Eturia

Aboneaza-te la newsletter si castiga automat un voucher in valoare de 50 euro!

Poti folosi voucher-ul la urmatoarea achizitie de peste 1.500 euro/pachet/persoana, efectuata in perioada 04.09.2023 - 04.11.2024, ora 17:00.

Prin apasarea butonului „Aboneaza-te”, sunteti de acord sa permiteti companiei ETURIA sa stocheze si sa proceseze adresa de mail pentru a va furniza continutul solicitat. Pentru mai multe informatii despre modul in care va prelucram datele, in scop de marketing si promovare va rugam sa consultati Termeni si Conditii de campanie.

Promotii si Oferte speciale
Plata online servicii Eturia

Alege sa platesti online, rapid si simplu, factura ta Eturia

 
Mii de vacante, 3 platforme diferite de rezervare. Orice ai alege, suntem aici pentru tine!