Mexicul - tot mai prezent intre optiunile turistilor europeni Eturia

Sursa: Bursa
Mexicul - tot mai prezent intre optiunile turistilor europeni
CORESPONDENTA DIN MERIDA
Interviu cu Dumitru Raiescu, proprietarul Danubia Travel, singura agentie oficiala in Mexic pentru turistii din Romania

• "In 2014, doar in promovarea turistica Mexicul a investit 450 milioane de dolari"
• "31 de milioane de turisti au intrat, in 2022, in Mexic, prin Cancun"
• "In Mexic, vanzarile din turism au crescut, in pandemie"
• "Zonele turistice nu sunt periculoase"
• "Piata imobiliara mexicana si infrastructura - in continua dezvoltare"


Bursa Mexicul incepe sa fie tot mai prezent intre optiunile turistilor din Europa, dupa ce, in ultimii ani, a investit semnificativ in promovarea turistica si si-a dezvoltat foarte mult infrastructura, oferind servicii hoteliere de lux. Zone precum Riviera Maya, Acapulco, Mexico City reprezinta atractii exotice pentru turistii europeni. Pe langa plajele insorite, cu servicii de cea mai buna calitate, resorturile all inclusiv, rasariturile si apusurile unice, siturile arheologice de origine mayasa si azteca, peninsulele cu iesire la mare sau la ocean, jungla si ChiChen Itza - una dintre cele sapte minuni ale lumii moderne - intregesc ansamblul turistic pe care il ofera aceasta zona situata in sudul Americii de Nord.

Desi din afara Mexicul este vazut ca o tara nesigura, zonele turistice sunt linistite, ne-a asigurat Dumitru Raiescu, un roman care traieste de 22 de ani in Mexic, facand parte din conducerea unei companii producatoare de cosmetice si care si-a deschis aici si o agentie de turism - Danubia Travel. Printre altele, Dumitru Raiescu ne-a spus ca intrarea in Mexic este destul de stricta si ca presupune o serie de reguli, oferind mai multe sfaturi turistilor romani, intr-un interviu pe care l-am realizat in Merida - unul dintre cele mai sigure orase din Mexic -, in cadrul unui press trip restrans organizat de Eturia. Danubia Travel este singura agentie oficiala in Mexic pentru turistii din Romania.

Reporter: Cum a evoluat turismul in Mexic, in ultimii ani?

Dumitru Raiescu: In ultimii ani, in Mexic s-a pus mare baza pe turism. In special dupa anul 2000, autoritatile mexicane au deschis birouri pentru promovarea turismului in tari precum Japonia, Germania, SUA, ceea ce a creat o deschidere foarte mare, ca o poarta pentru toata lumea catre Mexic, care nu era cunoscut din punct de vedere turistic pana sa se intample acest lucru. Ultimii presedinti si-au dat seama de importanta turismului in economia mexicana si au inceput sa-l promoveze. Astfel, in 2014, doar in promovarea turistica Mexicul a investit 450 de milioane de dolari.

In Mexic sunt foarte multe de vazut. Aici nu poti veni doar pentru Tequila, pentru chilly si pentru mariachi. Mexicul are multe arii protejate, multe plaje, pe partea Pacificului are foarte multe statiuni, pe partea Atlanticului, la Marea Caraibelor, se intinde Riviera Maya pe circa 170 de km, iar acum se construieste si mai jos, are insule, peninsule etc. Este o tara intinsa, cu 32 de state, fiecare cu specificul, traditiile si gastronomia sa. Principala atractie turistica in Mexic este zona Cancun-Riviera Maya. Apoi avem Mexico City, care este considerata o capitala culturala, statiunile de pe Costa Pacificului - Acapulco fiind perla Pacificului. In peninsula California este si o statiune exclusiva unde vin foarte multi actori, politicieni, oameni de afaceri. Mexicul are o infrastructa dezvoltata si servicii de calitate, iar sezonul turistic incepe in octombrie-noiembrie si se intinde pana in martie-aprilie.

Reporter: Totusi, Mexicul este vazut ca fiind o zona periculoasa si nici sfaturile de pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe nu sunt incurajatoare...

Dumitru Raiescu: Asa este, din afara Mexic este vazut ca fiind o tara periculoasa. Insa nu este cazul acestor zone turistice. Vorbim de orase precum Sinaloa, Tamaulipas, in zona nord, care sunt zone mai periculoase, dar in zona Cancun-Riviera Maya, Peninsula Yukatan ori Mexico City este liniste. Iar noi aducem turistii doar aici, unde cunoastem, unde avem relatii si contacte la toate nivelurile - si cu politia si cu ministerul de turism, cu toate autoritatile astfel incat sa nu fie nicio problema pentru turistii nostri.

Reporter: De unde vin cei mai multi turisti?

Dumitru Raiescu: In mod clar cei mai multi turisti vin din SUA, Canada, iar in ultimii ani sunt si multi europeni si asiatici. Au inceput sa vina nemti, francezi, nordici, foarte multi din Europa de Est (romani, bulgari, cehi), englezi.

Inainte veneau si foarte multi rusi, care erau si foarte buni consumatori. Acum, insa, nu mai vin din cauza razboiului, vin doar rusii din SUA.

In Romania, colaboram cu mai multe agentii de turisti, dar principalul nostru colaborator este Eturia. Este foarte important pentru noi sa asiguram turistilor, pe langa calitatea serviciilor turistice, si o siguranta si un grad de comoditate. De aceea folosim autocare noi, nu ii ducem in locuri unde noi consideram ca ar putea fi periculos etc.

Reporter: Si-a revenit turismul Mexican dupa pandemie?

Dumitru Raiescu: Mexicul nu a avut probleme in pandenie. Daca Havana s-a inchis imediat in acea perioada, mexicanii nu au inchis turismul, dimpotriva (bineinteles, cu masurile de rigoare si cu protocoalele necesare). In aceste conditii, vanzarile au crescut in pandemie. In Caraibe, competitia cea mare este Dominicana, Mexic si Cuba. Cum celelalte doua s-au inchis in pandemie, a ramas Mexicul. In anul 2021 a fost bine, iar 2022 a fost full, cu capacitatea de cazare 100% ocupata. In 2022 au intrat prin aeroportul din Cancun 31 de milioane de turisti. Anul acesta, insa, a scazut numarul turistilor, pentru ca, intre timp, s-au redeschis si celelalte doua zone turistice, iar Mexicul a redus si el promovarea - a inchis birourile din Europa -, la aceste conditii adaugandu-se si razboiul din Rusia.

Reporter: Ce trebuie sa stie neaparat turistii romani cand vin in Mexic?

Dumitru Raiescu: Principalul sfat pe care doresc sa-l dau turistilor nostri se refera la intrarea lor in Mexic. In momentul in care ajung, trebuie sa aiba documentele foarte clare, sa stie la ce hotel merg, unde stau, ce viziteaza. Au fost grupuri care nu au stiut unde merg cand au fost intrebati la biroul de migratii. Trebuie sa aiba printat biletul de avion dus-intors, trebuie sa aiba printat si platit voucherul, sa aiba asigurare. Foarte important este ca romanii sa vina aici printr-o agentie de turism, pentru ca atunci cand vin individual, prin Booking, prin Airbnb sau prin oricare alta optiune similara, ei stiu ca in acest mod se poate face doar rezervare pe aceste platforme si nu se plateste inainte. Dar autoritatea mexicana, cand intri in Mexic, este interesata ca turismul sa aiba platita excursia, nu sa fie doar rezervata. Si atunci este bine sa aiba un voucher foarte clar, pentru ca daca simte ca esti un turist care doar vrei sa tranzitezi catre SUA, logic ca te da inapoi.

O alta problema este ca Uber, Airbnb, Expedia, Booking platesc impozite foarte mici in Mexic sau nu platesc deloc si lor nu le mai convine sa primeasca turisti prin aceste platforme. Deci este mult mai usor sa respinga un turist care vine prin Booking decat pe unul care vine printr-o agentie cum este, de exemplu, Eturia.

De asemnea, este bine sa aiba la ei bani cash, cel putin 400-500 de dolari. Toti romanii vin cu card, dar pe ei nu ii intereseaza cardul, vor sa vada cash, iar aici pot aparea probleme.

O alta chestiune foarte importa este cea legata de tigari. Turistii romani trebuie sa fie foarte atenti aici! Tot ce trece de un bax de tigari, mai mult de zece pachete de persoana, presupune o taxa foarte mare pentru a le introduce in Mexic. Am avut caz unde o doamna a fost oprita pentru ca avea in bagaj doua cartuse de tigari, desi era impreuna cu sotul, insa le avea puse pe ambele in bagajul dansei. Au oprit-o ca nu aveau cum sa plateasca, pentru ca aveau doar dolari cash, iar plata la aeroport nu o poti face decat prin transfer sau card. A trebuit sa obtin o autorizatie speciala, sa intru sa o platesc cu cardul etc. Am avut turisti care au venit prin Istanbul, unde tigarile erau foarte ieftine. Au cumparat, iar cand au ajuns aici au platit 700-800, chiar 1000 de dolari - este o suma fantastica -, iar problema cea mai mare este ca nu te lasa sa le arunci, trebuie sa le platesti. Este considerat un produs de lux si este foarte bine de stiut acest aspect.

Deci, vouchere, bilete printate, bani cash, de stiut unde merg, problema tigarilor si, cel mai important - atitudinea. Chiar daca a fost un drum greu, de 12-13 ore, cand ajung in aeroport turistii trebuie sa mai aiba inca zece minute rabdare sa raspunda linistit, nu cu aroganta. In momentul in care esti fara rabdare si arongant, pe mexicani ii deranjeaza. Au fost cazuri in care, dintr-un grup de 20 de persoane, au oprit doua, iar restul au trecut. Acolo cred ca a fost o problema de atitudine.

Reporter: Care este nivelul serviciilor hoteliere din Mexic?

Dumitru Raiescu: Referitor la nivelul serviciilor hoteliere, este important de stiut ca, in general, pachetele care se cumpara din Romania sunt pachete de nivel mediu-jos, in concordanta cu pretul lor, pentru ca este o disputa mare de tarife in tara. Hotelurile bune costa, pe noapte, 400-600 de dolari pentru o camera.

De asemenea, aici nu vorbim de stele, pentru ca ei nu mai considera categoria dupa stele. Standardul este cel de 5 stele, dar sunt hoteluri de 5 stele si 4 diamante, de exemplu. Am avut hoteluri cu care am lucrat in Acapulco unde mergeau artisti, vedete, personalitati si, la 145 de camere, lucrau 40-45 de bucatari pe zi. Era un alt nivel. Toate pachetele sunt all inclusive, dar preturile fac diferenta. In general, hotelurile americane, cum ar fi grupul Hyatt de exemplu, au alt standard de calitate. Hotelurile spaniole sunt impartite in hoteluri de nivel high class, unde bei si mananci ce doresti si nu platesti in plus, si hoteluri standard, unde daca doresti anumite bauturi, de exemplu, trebuie sa platesti o diferenta. Si atunci trebuie sa ne gandim ca, in momentul in care cumparam un pachet, cu cat este mai ieftin, cu atat nivelul serviciilor este mai scazut. Sigur ca toate au o gama diversificata de mancare, au restaurante tematice, bufet, dar pachetele difera in functie de pret.

Aici intervenim noi si ajutam clientii cu detalii despre hoteluri, sfatuindu-i ce pachet pot lua in functie de buget etc. Daca avem un client care merge la business class, recomandam un anume nivel de cazare si servicii turistice, foarte multi vor sa vina in plan romantic - in luna de miere de exemplu -, atunci trebuie sa ia un pachet adults only, pentru ca aici este liniste, restaurantele sunt de buna calitate, dar si preturile sunt mai ridicate.

Reporter: Am vazut multe nunti la hotelurile de lux de pe Riviera Maya...

Dumitru Raiescu: Da, Riviera Maya are foarte bine conturat acest concept al organizarii nuntilor si lunii de miere si foarte multi americani vin sa-si faca nunta aici. Marele avantaj in Mexic este ca poti obtine un certificat de casatorie authentic pe care ambasada il poate recunoaste, in comparatie cu alte tari, unde certificatele obtinute nu sunt valide in alte parti. Acesta este un mare avantaj.

Reporter: Colaborati cu ghizi mayasi pentru fiecare sit arheologic?

Dumitru Raiescu: Da, avem ghizi mayasi pentru grupurile noastre. Mai mult, tariful pentru un ghid in Mexic este de 50-80 de dolari, maxim, pentru o zi, iar noi platim 100 de dolari pe zi, ca sa avem calitate. In fiecare loc merge cineva de la noi si este si un ghid local care explica. De asemenea, oferim restaurante bune, cu specific, cu pretentii. Cu agentiile din tara care ne cer doar mic dejun nici nu stam de vorba, pentru ca este foarte greu de gestionat situatia ulterior si totul trebuie sa fie bine organizat, astfel incat turistii sa se bucure de vacanta.

Reporter: Cu ce se mai ocupa mexicanii in afara de tursim?

Dumitru Raiescu: Pe primul loc intre preocuparile mexicanilor este extractia petroliera. Chiar daca majoritatea firmelor care sunt in Golful Mexicului sunt firme straine - englezesti, americane -, acestea sunt in asociere cu mexicanii. Apoi urmeaza industria constructoare de masini (companiile mari producatoare de autoturisme au fabrici aici - Ford, Volkswagen, Toyota, Nisan...) si abia dupa este turismul si agricultura. In ultimii ani, mexicanii s-au dezvoltat foarte mult pe partea imobiliara si pe infrastructura. Foarte multi straini au venit in Mexic in ultima perioada si si-au cumparat case sau construiesc edificii. Asadar, a crescut foarte mult piata imobiliara, atat pe rezidential, cat si pe segmental hotelier si birouri, iar in jur de 85% sunt dezvoltatori mexicani. S-a dezvoltat foarte mult si foarte repede infrastructura - rutiera (au autostrazi de mii de km), navala, aeroportuara (au construit multe aeroporturi internationale).

Reporter: Care este nivelul de trai in Mexic?

Dumitru Raiescu: Salariile sunt mici, in hostelerie ajung la 400-500 de dolari, de aceea aici aproape toti se bazeaza si pe acel mic bacsis, care este chiar inclus in pachetul turistic.

Reporter: Cum v-ati deschis agentia de turism?

Dumitru Raiescu: Agentia am deschis-o mai mult pentru ca erau probleme cu romanii care veneau in Mexic si ma sunau de la ambasada sa intervin de fiecare data, eu avand relatii in aceasta zona hoteliera prin prisma faptului ca, de 22 de ani, fac parte din conducerea unei companii mari producatoare de cosmetice care distribuie produse si in lanturile de hoteluri, pentru SPA. Hotelurile mari sunt principalii nostri clienti.

Reporter: Nu stiu daca sa va spun la multi ani sau va asteptam inapoi acasa...

Dumitru Raiescu: La pensie vin acasa! Am locuit in Acapulco sase ani, din 2008 sunt in Cancun, impreuna cu sotia mea, Gina. Ne-am dat seama ca putem ajuta romanii, avand multe contacte in piata turismului. Pentru romani este un avantaj ca suntem aici, pentru ca le putem explica diverse detalii legate de ofertele turistice, de Mexic in general. De exemplu, daca turistul doreste sa mearga intr-o excursie la Chichen Itza, acolo sunt mai multe variante de tarife - de grup, individuale, pe pachete (cu sau fara shopping), cu ghid mayas care vorbeste engleza perfect, care vorbeste si idiomul maya etc., iar noi le oferim toate aceste detalii si le prezentam optiunile pentru ca ei sa-si aleaga pachetul optim.

Suntem aici de atatia ani si stim sa rezolvam problemele care pot interveni. In turism este si o parte ce tine de siguranta - poate avea loc un accident, se poate imbolnavi vreun turist, sunt cazuri in care au fost pierdute documentele... noi ne implicam astfel incat sa se rezolve totul cat mai comod si mai rapid cu putinta.

Reporter: Multumesc!


Newsletter Eturia

Aboneaza-te la newsletter si castiga automat un voucher in valoare de 50 euro!

Poti folosi voucher-ul la urmatoarea achizitie de peste 1.500 euro/pachet/persoana, efectuata in perioada 04.09.2023 - 04.11.2024, ora 17:00.

Prin apasarea butonului „Aboneaza-te”, sunteti de acord sa permiteti companiei ETURIA sa stocheze si sa proceseze adresa de mail pentru a va furniza continutul solicitat. Pentru mai multe informatii despre modul in care va prelucram datele, in scop de marketing si promovare va rugam sa consultati Termeni si Conditii de campanie.

Promotii si Oferte speciale
Plata online servicii Eturia

Alege sa platesti online, rapid si simplu, factura ta Eturia

 
Mii de vacante, 3 platforme diferite de rezervare. Orice ai alege, suntem aici pentru tine!