Responsabilul cu visele oamenilor Eturia

Sursa: Revista Avantaje
Responsabilul cu visele oamenilor

Sorin Stoica reprezinta unul dintre cele mai elocvente exemple de echilibru intre viata personala si profesie, intre vise si pasii catre realizarea lor, demonstrand ca fericirea si succesul pot exista fara oprelisti impreuna.

A scultandu-l vorbind despre departari, culori, graiuri si trairi de prin alte parti ale lumii, descoperi usor ca Sorin Stoica este un om indragostit de cuvinte si care nu se fereste de ele. Deschis si abrupt de sincer, CEO-ul si co-fondatorul turoperatorului Eturia nu se da niciodata inapoi de la a-si exprima parerile, oricat de dure ar fi ele. Lucrurile trebuie intotdeauna spuse, doar asa isi gasesc rezolvare. Este un barbat sensibil si romantic, si totusi e departe de stereotipul pe care l-ai putea intui sub acest aspect. Nu are nici aerul timid-tacut, nici atitudinea retrasa si nu-si tine niciodata privirea plecata, desi in adancul sufletului sau ramane un indragostit de frumos, cu o poveste alcatuita din reusite exemplare.


Eturia

Responsabilitatea de a nu dezamagi oamenii


Desigur ca, la ora aceasta, poate figura fara probleme in topul antreprenorilor romani din turism de mare succes - iar premiile, diplomele si nominalizarile o spun cu certitudine - insa toate acestea nu-i aduc relaxarea absoluta.

“Avem multe de facut”, spune Sorin Stoica, fiindca este un om dedicat complet muncii sale. „Vorbind de premii si distinctii, sunt recunoscator celor care m-au nominalizat, care m-au ales sa ajung acolo, pentru ca m-au invatat respectul pentru munca bine facuta. Dar in atatia ani de cand fac antreprenoriat, sunt... 25... 27 de ani... nici nu mai stiu cu certitudine, s-au adunat atatea, ca mi-e dificil sa le contabilizez. Dar te raportezi altfel la viata luand lucrurile asa cum sunt, fara sa depui eforturi colosale sa le schimbi. Inveti astfel sa fii liber, sa apreciezi simplitatea si sa renunti la balast. Asta este „lectia” Eturia si pentru mine este un exercitiu de admiratie fata de clientii fideli noua, care ne urmeaza. Fiindca avem clienti Platinum, care nici nu si-au pus problema vreodata sa “mearga” cu altcineva, cei 500-600 de clienti care nici nu s-au gandit vreodata sa ceara banii inapoi in pandemie, indiferent ca era vorba de 20.000-30.000 de euro in vouchere, care poate chiar ar aduce bani de acasa ca sa ne ajute si carora le sunt recunoscator ca i-am intalnit. Asa cum sunt recunoscator intregii echipe Eturia, pentru ca tin la valorile agentiei si fiindca suntem pe pozitia aceasta de top, nu mi se datoreaza doar mie, ci si acestor oameni. Eu pot eventual arata drumul, dar munca din spate este a lor. Clientii, alaturi de echipa si de cultura organizationala, sunt cei trei piloni pe care ne bazam business-ul si purtam responsabilitatea de a nu dezamagi. Noi, din pacate, in turism lucram cu visele oamenilor. Asta e responsabilitatea uriasa pe care o avem!”

Povesteste apoi despre lectiile invatate in calatoriile sale si iese la iveala aplecarea catre simplitate, catre toate lucrurile profunde care marcheaza viata. Se citeste in tot ce il inconjoara, de la viata de zi cu zi, la proiectele pe care le poarta in minte. Crede ca, daca proiectele sale schimba in bine vietile oamenilor, cu siguranta valul acestui bine se va extinde si va cladi o lume mai buna pentru toti.


Lumea turistica pre si post pandemie


Ideea care pare ca i-a marcat viata este sa iti faci meseria mult mai bine decat se face in mod obisnuit. Si nu e obositor?

„Este, normal, da, obosesc si eu. Oricat de mare ar fi pasiunea, sunt momente cand amalgamul de calcule si de ingrijorari necesare te obosesc. Dar regasesc in mine, in calatorii cred, energia de a ma reporni.”

Nu considera ca ar trebui sa aiba un punct de vedere deosebit asupra lumii, caci un antreprenoriat in lumea turismului de clasa inseamna pentru Sorin Stoica mai mult o responsabilitate decat un privilegiu, astfel incat este mai degraba orientat spre rezultate decat spre reflectii de ordin general: „Haideti sa ne raportam la pandemie. Vorbim de inainte si dupa din mult mai multe aspecte, desi nici nu stiu daca oficial s-a sfarsit, dar noi o consideram acum, cand vorbim, incheiata. Probabil ca daca nu s-ar fi intamplat ce s-a intamplat in februarie, cu razboiul, cu energia, cu gazele, probabil ca am fi putut incet-incet sa ne intoarcem la o normalitate. Sincer, mi-e dor de anii de dinainte de pandemie, cel putin din punct de vedere al predictibilitatii, al modului linistit si sigur de a face business, in care lucrurile se intamplau cum le planificai. Acum, suntem intr-un rollercoaster. Suntem asa incepand cu martie 2020, cand a fost o cadere in gol, abrupta, neasteptata, socanta, mai ales in domeniul nostru. Si asta dincolo de suferintele atator oameni, care ne vor marca multi ani ca indivizi si ca societate. A urmat o perioada de cautari si de incercari. Dar, la finalul lui 2020, am reusit sa gasim solutii: chartere, destinatii noi, avioane... am invatat si am facut lucruri pe care inainte nu le experimentasem, am pornit motoarele unor proiecte online, cu alte cuvinte, am reusit sa trecem peste pandemie. Dar, da, s-au pierdut multi bani in pandemie, s-a pierdut munca de luni de zile a unor oameni, proiecte, economii, investitii. Numai in cazul Eturiei, daca fac o estimare, au fost mai mult de jumatate de milion de euro. Dar vazand si partea luminoasa, din fericire suntem o tara europeana si am primit destul de mult ajutor. Comparandu-ne cu alte tari europene, guvernul de la noi, totusi, a ajutat agentiile de turism, un ajutor care a venit la sfarsitul anului, si la inceputul anului urmator, si care cumva ne-a acoperit cea mai mare parte din pierderi. Au fost si multe programe de ajutor, cu somajul tehnic, cu lucrul de acasa, care ne-au sprijinit sa trecem peste. Dar n-am fi reusit daca nu aveam acea zbatere continua interioara cautand, intreband, gasind propriile solutii. Principala motivatie a fost sa nu ne pierdem oamenii, pentru ca oamenii dau si putere, si sens. Iar echipa noastra de la Eturia vrea activitate, pentru mine asta se traduce in responsabilitate si intr-un autentic sentiment interior: ne pasa de clientii nostri pentru ca stim ca suntem cei care putem face un vis sa devina realitate si cu asta nu te joci!”


Eturia

Rezerve financiare solide


Sorin n-a fost un copil „de bani gata”, nici excesiv de rasfatat si asa a ramas de mic, obisnuit sa ia viata in propriile maini cu o indrazneala care uimeste si pe care o recunoaste si acum: „Am o disciplina financiara care ne-a si ajutat enorm in criza pandemica, reusind sa conservam si sa reducem pierderile, disciplina invatata din experientele trecutului. Eu am spus-o dintotdeauna: decat sa vand ceva din care sa nu fac profit, prefer sa nu vand. Eu lucrez in procente de marja, nu in marja fixa, lucram de 12-13 ani in Eturia pe bugete, avem informari lunare despre cum sta compania, cu bugete, cheltuieli, profituri... si atunci, fiind atat de disciplinati, avem si rezerve financiare foarte solide, de vreun milion de euro, pe care aproape le-am epuizat in pandemie, dar acum incercam sa revenim la situatia anterioara”.

Turismul nu mai are specialisti


Nu-i poti trata ideile si previziunile asupra acestei lumi extraordinar de complicate a turismului, nici cu politetea condescendenta pe care o mai vezi practicata uneori, nici cu exces de grija ocrotitoare (a se citi „paternalism”), nici cu neincredere in capacitatea sa profesionala sau decizionala: „Toata lumea vrea ca agentiile de turism sa nu aiba comision. Dar in spatele acestui comision stau munca unor oameni, cheltuielile, riscurile pe care si le asuma agentia, cresterile de preturi peste noapte pe care noi le acoperim din buzunar, taxele platite la stat, comisioanele bancare, chiriile, salariile, internetul, telefonia mobila... Ori, agentia de turism serveste interesele societatii, oferind informatie sigura si de calitate in fata valului de fake-uri turistice care inunda internetul in zilele noastre. Daca ma uit la ce se intampla in acest an, pare ca multe lucruri si-au pierdut reperele, pare ca totul a devenit o marfa. Se vede o lacomie... o alergare permanenta dupa tot... Ma uit, in industria noastra turistica, vad cazari la hoteluri care erau o suta de euro inainte de pandemie, acum costa patru sute de euro pe noapte, ma uit la companiile aeriene unde, dupa ce au fost aeronavele trase pe dreapta aproape un an intreg, cu costuri de parcare uriase, dupa concedieri de personal navigant si pensionari fortate, dupa tribulatii financiare uriase, totul este acum asa cum vedeti, in haos. Companiile si-au redus dramatic specialistii din industria turistica, desi era cea mai prost platita industrie, dar lumea post pandemie a spus: vrem sa calatorim, ne vrem vacantele inapoi si le vrem anul asta, vara asta!, aducandu-ne in situatia de a servi un numar de turisti mai mare decat in 2019, dar cu o capacitate de personal chiar si la jumatate sau cel mult la 70% fata de acelasi an. ”


Un flux urias de calatori


Am reusit in 2021 sa calatorim relativ normal, in afara de zonele care au fost inchise in Asia, iar din trimestrul al II-lea al anului trecut au inceput si alte tari sa calatoreasca. Unele nu foarte mult, cum au fost Statele Unite sa zicem, americanii pana acum vreo trei luni aveau inca cerinta testului la intoarcerea in tara. In acest moment, brusc, destinatiile s-au deschis, Thailanda, Indonezia, toata lumea poate sa calatoreasca. Dar cum? Hotelurile sunt napadite de ierburi, oamenii care stiau turism acolo au plecat, s-au reorientat, s-au facut IT-isti fiindca se plateste mult mai bine... Astfel, cum poti sa spui dintr-o data: draga agentie, vreau sa merg in destinatii frumoase, ieftine si in aceleasi conditii ca inainte de pandemie?! Pai nu avem cum. Fluxul de calatori - si cei mai fara frica asa, care au mers si in 2021, si cei care au adunat doi ani de repaos fortat, de frustrare - este enorm, ca si cum pe o teava cu un debit de, sa zicem, 10 litri pe minut vrem sa pompam 100 de litri si ne asteptam ca teava asta sa reziste. In timp, cred ca peste tot, cererea si oferta se vor echilibra, dar exista momente ca acesta, peste care trebuie trecut. Acum, infrastructura la nivel de industrie turistica nu este pregatita sa preia acest flux urias de calatori, decat cu „ranile” care se vad: cu bagaje pierdute, cu overbooking-uri destul de multe, avioane anulate.”


Scumpiri uriase peste noapte


Spune ca, din fericire, a avut un triplu noroc in viata: norocul unei familii minunate, cel al unor oportunitati de cariera si norocul de a primi de la destin o viziune clara a prezentului care l-a ghidat sa gaseasca mai usor calea spre reusita.

„Vedeti, pentru noi, agentii turoperatori, nici in pandemie nu a fost bine, dar nici in perioade haotice ca aceasta nu e bine: anulari, deconfirmari de curse aeriene fiindca a crescut pretul, avem cresteri de preturi la bilete de avion si de la 150 la 700 de dolari, in America de Sud de pilda, si nu curse zilnice, hotelierii vor sa blocam camere cu plata full dar „non-refundable”, fara returnarea banilor la anulare. Si daca se intampla ceva? , zice hotelierul ... si pe langa aceasta noi lucram in dolari iar dolarul s-a scumpit cu 20% de la inceputul anului. Nu putem transfera, asa cum cred toti, toate aceste costuri catre client. Ce va fi toamna si iarna aceasta... o sa gasesc o rezolvare, mai ales pe destinatiile exotice. O sa avem cu siguranta acest haos in continuare pe aceste destinatii care au fost inchise pana acum, cum este Indonezia, Bali, care nu a avut turisti un an si jumatate, daca nu doi, cum sa ma astept la un reviriment brusc? Apoi, va continua, fara discutie, criza de personal in turism, criza de oameni care sa stie sa faca turism, ma uit chiar la mine si la colegii mei, ne-a trebuit un an de zile ca sa reinvatam o serie de lucruri, sa ne reintram in forma. Trebuie sa ne trezim si metaforic, sa ne dam cu apa rece pe fata, trebuie sa invatam sa fim mai toleranti, din pacate aici mai avem de invatat... Noi am reusit sa vedem lucrurile asa cum sunt mai devreme decat altii, dar nu ma astept la un salt decisiv in industria turismului. In toamna si iarna aceasta va fi in continuare cerere foarte mare, dar ceea ce era, de pilda, in Phuket, Thailanda, 550-600 euro inainte de pandemie, a ajuns la 1300-1400 de euro, cu toatea astea oamenii tot vor vrea sa calatoreasca, hotelierii vor primi turisti dar nu vor avea personal care sa-i serveasca, calitatea serviciilor va scadea, peste toate se vor intinde si problemele cu energia electrica, cu petrolul, cu pene de curent, penurii de materii prime si materiale, cu criza legata de gaze... si sa nu uitam ca mai avem totusi COVID-ul printre noi! Eu, le spuneam si colegilor mei, nu ma astept ca lucrurile in turism sa intre in normal mai devreme de un an. Anul acesta va fi anul haosului, 2023 va fi anul asezarilor - asa cum apa, dupa tsunami, se asaza - in 2024 vom intra pe un trend ascendent si abia in 2025 vom putea face turism ca in 2019”.


Marile Adevaruri Simple


Pe Sorin Stoica te-ai fi asteptat sa-l afli in fata unui monitor, cu ochelarii pe varful nasului, inventand programe matematice complicate. De fapt, el s-a apucat sa transpuna pentru oameni realitatea unor alte locuri. Si a devenit creatorul unui gen de turism bine tintit si de clasa si, in acelasi timp, „artizanul” propriului sau drum catre succes. E indragostit de aventura departarilor, asa cum este Africa, pentru ca acolo, in imensitatea spatiilor fara sfarsit, langa natura originara, culorile, cerul imens sau pamantul rosu in lumina apusului, parca simti cel mai aproape rasuflarea lui Dumnezeu. Simti smerenia ideii de om si a maretiei divine.

„Exista un documentar despre Kenya, despre Valea Marelui Rift Kenyan care este leaganul omenirii, caci s-a demonstrat stiintific ca toti ne tragem dintr-o singura mama, Lucy, mama de la raspantia omenirii, care era kenyanca. Si eu, de cate ori ma duc in Africa, simt cumva ca in simplitatea de aici, totul e complet diferit, e altfel. Simti ca omenirea e ciclica. Simti puterea Marilor Adevaruri Simple, cum e apa sau focul, simti ca dintr-o data nu mai ai chef sa iei telefonul cu tine, ca e nevoie sa te mai cureti de zgura si zgomotul pe care le-ai adus in viata ta, de prea multele complicatii si toate soiurile de task-uri si „to do”-uri, de multele carti care ne invata cum ar trebui sa fim si ne spun ca de fapt, nu e bine asa cum suntem. Realizezi brusc ca, in cufarul asta complicat care suntem noi oamenii, au loc si sperantele si visele dar si defectele noastre care sunt motorul calitatilor si ceea ce suntem cu adevarat.”


Eturia

Maldive, Dominicana si Mexic in topul destinatiior exotice


S-a vazut deseori nevoit sa gaseasca, aproape fara tranzitie, un echilibru perfect intre dragostea pentru familie, pentru sotia si fiica lui, si profesie. Asta pentru ca asa e croita societatea noastra: pe repede-inainte. Ii spun ca il admir pentru asta, dar si pentru ce a reusit sa faca aici, in Romania si pentru romani, si nu exagerez cu nimic. Zambeste larg cand vine vorba despre destinatiile exotice ale romanilor, despre ce vor, ce cauta romanii in departarile lumii: „Daca ar fi sa facem un top, destinatiile cele mai cautate raman in continuare celebrele Maldive si Dominicana, dar si Mexicul. Republica Dominicana a fost cautata inainte de pandemie si n-a fost inchisa in timpul lockdown-ului, noi am avut chartere acolo, au fost multi romani si a devenit din ce in ce mai celebra si accesibila. Este una dintre destinatiile exotice accesibile. Maldive este destinatia de vis: deconectare absoluta, in mijlocul nicaieri-ului, experienta ta cu tine insuti pe o insulita de vreo 800 pe 400 de metri, fix in mijlocul oceanului. Mexicul, la randul lui, este destinatia perfecta: are istorie, are cultura, are traditii, are spiritul mayas... Mexicul iti ofera poveste, iti ofera bucataria care e fascinanta, iti ofera muzica, atmosfera, Caraibele... este destinatia la care te poti intoarce in fiecare an si sa o regasesti diferita. Alte destinatii preferate de romani? Redescoperim Europa - desi sunt destinatii care s-au scumpit de 2-3 ori, altele cu 20-30% dar cu toate astea este plin, romanii si nu doar romanii, toata lumea, vor sa calatoreasca. Redescoperim Grecia, Turcia, Madeira, o insula pe care “am cucerit-o”, ca sa spunem asa, si am lansat-o anul trecut, apoi Creta, pe care o vom introduce in portofoliu, Irlanda... Am lansat Australia si am vandut locurile in patru ore, lansam Filipine de Revelion si ma astept, la fel, sa vindem imediat. In cazul nostru, la Eturia, ceea ce se intampla seamana foarte mult cu ceea ce se intampla prin 2018-2019 si avem o diversitate destul de mare a destinatiilor. Sunt tari pe care le vindeam foarte bine, destinatii de top pentru noi, dar care inca nu s-au deschis, cum este China, India care s-a deschis dar este foarte timida cererea pentru ea, Rusia pe care nici nu cred ca o vom mai vinde...”


Da, provocarilor


Sorin spune foarte greu NU oricarei provocari. Si merge inainte oricat de greu i-ar fi, ducandu-si gandul pana la capat, oricat de extenuant ar fi parcursul. Crede ca e important sa ne provocam continuu, sa descoperim orizonturi noi: „Toti analistii apreciau ca industria isi va reveni in cinci ani dupa pandemie, nimeni nu se astepta la o astfel de avalansa de cereri de vacante. Analistii au uitat, insa, ca suntem oameni si ca in gena umana a fost intotdeauna explorarea. De aceea cei ca Magellan si Columb - si inaintea lor altii al caror nume nu-l stim - se urcau pe corabie si mergeau cu frenezie inainte: ca sa descopere. Este natura umana. De aceea pleaca oamenii: sa caute, sa vada, sa afle. Sa descopere. Asta uita multi. Oamenii sunt dispusi sa renunte la multe, sunt dispusi... sa stea cu chirie sau sa nu-si ia masina, dar nu vor renunta la calatorii. Si asta e un lucru bun, caci asa ne dezvoltam ca omenire, devenim mai buni, mai toleranti. Crestem.”


Generozitatea calatorului


Sorin Stoica spune cu simplitate, vorbind de turistii-calatori cu state vechi, “cei care au drumul in sange, fac din calatorie un mod de viata, iar la randul ei, viata le este un drum plin de aventuri magnifice... Din pacate, multi dintre noi nu avem o educatie care sa ne ghideze spre a ne pune singuri intrebari si nu stim sa facem introspectie in propriile suflete, de aceea ajungem in situatia de a nu mai gasi iesirea...” Recunoaste un fapt pe care il stim cu totii dar despre care vorbim in soapta: multe calatorii in lumea asta mare compenseaza tarele educatiei din Romania. A invatat, povesteste Sorin, o lectie in viata pe cand era mai tanar: sa nu negocieze cand nu trebuie negociat, iar atunci cand calatoreste sa fie mai generos si mai tolerant, sa nu se gandeasca doar la proprii bani ci si la comunitate, la oamenii si la viitorul locului respectiv.


Dragostea drumului


Daruit cu un talent aparte de a descoperi locuri magice prin toate partile lumii, dar si de a-i invata pe altii sa le descopere, Sorin Stoica crede ca un antreprenoriat in lumea turismului de clasa inseamna o responsabilitate imensa.

„Sunt locuri unde n-am fost si mi-as fi dorit sa ajung. N-am fost in China, n-am vazut Marele Zid, nici nu stiu de ce, mi-a fost destul de la indemana dar am preferat la un moment dat sa merg in Nicaragua sau in Honduras. Dintre tarile unde n-am fost si imi doresc sa merg, n-am fost in Africa de Sud, nici in Madagascar, Rwanda, Coreea de Sud... Cred ca fiecare calatorie e o experienta si te indragostesti de o tara anume si pentru ca ai starea de spirit potrivita sa traiesti acea experienta si sa te lasi patruns de ce vezi”.


Fascinatia departarilor


Deciziile sale sunt decizii masurate in termeni reali, fara exagerari inutile, asa cum nici cand a ajuns pe culme, devenind un antreprenor de turism de mare succes, beneficiile nu i-au dictat relaxarea si o viata de huzur cu masini de lux si capricii epatante. Numiti-o viziune sau spirit antreprenorial, poate chiar arta a afacerilor, dar este indiscutabil un gest de un curaj nemaipomenit sa mizezi pe fascinatia departarilor, dar si o pasiune de nelecuit. O pasiune pe care a urmat-o in ciuda greutatilor, caci hotararea de a lupta pentru visul sau si pentru a oferi valoare in ceea ce face sunt conditiile unei vieti implinite. O viata pe care si-o asuma si pe care o traieste profund.

Sursa:

Newsletter Eturia

Aboneaza-te la newsletter si castiga automat un voucher in valoare de 50 euro!

Poti folosi voucher-ul la urmatoarea achizitie de peste 1.500 euro/pachet/persoana, efectuata in perioada 04.09.2023 - 04.11.2024, ora 17:00.

Prin apasarea butonului „Aboneaza-te”, sunteti de acord sa permiteti companiei ETURIA sa stocheze si sa proceseze adresa de mail pentru a va furniza continutul solicitat. Pentru mai multe informatii despre modul in care va prelucram datele, in scop de marketing si promovare va rugam sa consultati Termeni si Conditii de campanie.

Promotii si Oferte speciale
Plata online servicii Eturia

Alege sa platesti online, rapid si simplu, factura ta Eturia

 
Mii de vacante, 3 platforme diferite de rezervare. Orice ai alege, suntem aici pentru tine!