Eturia, afaceri de 11 milioane de euro si business in crestere, in 2019. Care sunt cele mai cautate destinatii pentru concediul de vara? Eturia

Sursa: wall-street.ro
Eturia, afaceri de 11 milioane de euro si business in crestere, in 2019. Care sunt cele mai cautate destinatii pentru concediul de vara?
Agentia Eturia a vandut, in 2018, vacante in valoare de 11 milioane de euro, iar anul acesta estimeaza o crestere cu 10%. Rezultatele bune ale business-ului se datoreaza investitiilor in resursa umana, dar si in zona de software, noilor contracte cu hotelierii si companiile aeriene, dar si noilor produse si exclusivitati: circuite cu Transsiberianul si vacante in Antarctica.

Agentia de turism Eturia vinde vacante tailor made, ceea ce inseamna ca toate produsele sunt adaptabile nevoilor turistilor. "Incercam sa readucem aminte pietei ca suntem o agentie tailor made. Acest lucru inseamna ca toate produsele noastre sunt retusabile. Nu vindem un produs clientului, daca nu i se potriveste. Aceasta este principala noastra mantra. Daca produsul nu i se potriveste clientului, nu i-l vindem. Investigarea si explorarea nevoilor clientului este cel mai important lucru in business-ul nostru si asta vrem sa intre in ADN-ul organizatiei: ca produsul este pentru client, nu pentru noi", a declarat Sorin Stoica, proprietarul Eturia, pentru wall-street.ro.

Am stat de vorba cu Sorin Stoica despre cele mai vandute vacante de Paste, care sunt cele mai cautate destinatii in sezonul estival 2019, cum vor evolua tarifele pachetelor turistice, dar si despre reticenta turistilor romani in a descoperi destinatii care sunt cu adevarat deosebite.

wall-street.ro: Cum a fost anul 2018 pentru Eturia? Care sunt planurile 2019?

Sorin Stoica, Eturia: 2018 a fost un an mai bun decat 2017, dar cu mai multe provocari. Vorbim de o instabilitate macroeconomica, de un climat politic mai agitat decat in 2017, foarta multa nesiguranta in ceea ce priveste viitorul, un mediu concurential puternic si nu ma refer numai la cel din Romania, pentru ca noi, in materie de preturi, concuram cu intreaga lume. Mereu, atunci cand industria este pe val, asa cum este si acum, tarifele cresc. De exemplu, pe Republica Dominica zboara Air France. Daca cererea este foarte mare, evident ca tariful creste. Si ne-am lovit in anul 2018 de cresteri pe foarte multe destinatii, fapt care ne-a facut mai putini competitivi pe piata din Romania, avand in vedere ca noi nu folosim chartere si companii low cost. Per total, 2018 a fost un an dificil, iar in 2019 ne propunem o crestere de 10% fata de 2018.

Speram ca multe din lucrurile bune pe care le-am facut in ultimii doi ani sa isi arate rezultatele in 2019. Ma refer aici la investitia facuta pe trainingul oamenilor, am investit foarte mult in programul "Up your service", bazat pe excelenta in servicii, in relatii noi, in contracte noi cu hotelierii, parteneriate mai bune cu companiile aeriene, avem produse noi (Antarctica, un produs care se vinde bine pentru piata de nisa pe care o serveste), exclusivitati pe anumite piete, cum ar fi Transsiberianul. Avem cateva atuuri care sa faca din 2019 un an mai bun decat 2018.

De asemenea, am investit pe parte de software-uri. Anul acesta ar trebui sa avem livrate doua software-uri, unul care sa ne permita sa fim mai concurentiali pe zona de vacante de plaja. Soft-ul, care va fi lansat cel tarziu in luna iunie, ne va permite sa combinam mai usor variantele de hoteluri si zboruri. Mai avem un produs mai complex si foarte scump, care este primul de acest gen in Romania, un itinerariu builder, pe care putem sa il dam in B2B, in septembrie, si apoi in B2C, la sfarsitul anului.

Luand in calcul toate aceste investitii, cred ca tinta de crestere de 10% este reala. In 2018, cifra de afaceri a fost de 11 milioane de euro.

Vrem sa introducem foarte adanc in cultura noastra organizationala orientarea catre serviciile superioare. Incercam sa readucem aminte pietei ca suntem o agentie tailor made. Acest lucru inseamna ca toate produsele noastre sunt retusabile, adaptabile nevoilor clientului. Nu vindem un produs clientului, daca nu i se potriveste. Aceasta este principala noastra mantra. Daca nu e pentru el nu i-l vindem, chiar daca pierdem bani. Investigarea si explorarea nevoilor clientului este cel mai important lucru in business-ul nostru si asta vrem sa intre in ADN-ul organizatiei: ca produsul este pentru client, nu pentru noi.

wall-street.ro: In ce stadiu operational se afla biroul din Londra?

Sorin Stoica: Biroul din Londra este deschis din punct de vedere juridic. Din punct de vedere comercial, se lucreaza la website, astfel ca in luna mai va fi functional. Avem toate autorizatiile, asteptam sa mergem live cu site-ul, avem echipa acolo. Initial, o sa mergem pe biroul virtual. Investitia initiala se ridica la 20.000-25.000 de euro. In functie de cum ne vom pozitiona, vom decide daca vom deschide si un birou fizic.

wall-street.ro: Care sunt cele mai vandute destinatii pentru vacanta de Paste?

Sorin Stoica: Circuitele si plaje s-au vandut cel mai bine pentru vacanta de Paste. Pe locul intai este Peru (anul acesta avem 2 grupuri, fata de un grup in 2018), Thailanda, Singapore, Malaezia, Indonezia, Argentina, Chile, Brazilia, China, Japonia, India, Maldive, Republica Dominica, Cuba. Anul acesta, Eturia a vandut toate destinatiile de vacanta de Paste, nu mai avem nicio oferta last minute pentru sarbatorile pascale.

In Republica Dominica, tariful a fost de 1.300 de euro de persoana, un pachet pentru 7 nopti, all inclusive. In Peru, pachetul a fost in jur de 2.400 de euro de persoana, un circuit de 10 zile, cu insotitor de grup. Un circuit in China a costat in jur de 1.400 de euro.

wall-street.ro: Care sunt cele mai cautate destinatii pentru concediul de vara?

Sorin Stoica: Agentia Eturia este specializata pe destinatii extra-europene, astfel ca Africa se vinde bine vara, in special Tanzania, Zanzibar, Kenya. Indonezia se vinde bine pentru ca vremea este foarte buna, in special in Bali. De asemenea, vacantele de plaja din Oceanul Indian se vand bine (Maldive, Mauritius, Seychelles), SUA, Ecuador, Republica Dominica, Cuba.

wall-street.ro: Cum au evoluat vanzarile de vacante early booking?

Sorin Stoica: Early bookingul are doua componente, una este data de planificare, iar cealalta, de tendinte. In general, vacantele pe care noi le vindem necesita o planificare din timp, mai ales cele lungi. Suntem obisnuiti ca si clientii nostri de circuite sa isi faca rezervarile, in medie, cu peste 6 luni inaintea plecarii.

Daca vorbim de vacantele de plaja, le-as duce mai degraba catre last minute decat catre early booking. Ceea ce observ in tendinta de early booking este ca turistii experimentati au invatat sa-si rezerve vacanta cu mult timp inainte. De exemplu, pentru Revelion si Paste, turistii isi fac deja rezervarile. Noi am vandut destul de multe pachete pentru Revelion, tocmai pentru ca oamenii stiu ca tarifele cresc. Pentru perioadele foarte solicitate (Craciun, Revelion, Paste, luna august) oamenii isi fac rezervarile din timp. O vacanta pentru Revelion, cumparata in luna mai, poate fi mai ieftina si cu 200-300%. Un bilet catre Maldive, acum, poate fi 800-850 de euro, iar in noiembrie este 1.500-1.700 de euro. Pana in vara, toate hotelurile inca mai au oferte pentru Revelion.

Nu as zice ca am observat o mutare masiva catre early booking. Putem vorbi de o crestere usoara in ultimii ani, data, in special, de zona de vacante pentru peak season si de circuitele lungi.

wall-street.ro: Cum evolueaza tarifele vacantelor in 2019 fata de 2018? Care este tendinta?

Sorin Stoica: 2019 as spune ca este un an de expectanta. Tarifele au crescut si in 2017, si 2018, atat la companiile aeriene, cat si la hoteluri. 2019 ma astept sa fie un an de palier. Desi prognozele pentru 2019 spun ca va fi un ciclu de crestere pana la finalul anului, totusi, exista o oarecare prudenta. Atat companiile, cat si hotelierii sunt intr-o zona de prudenta. Nu am simtit pana acum o crestere a tarifelor. Dupa doi ani de crestere, ar fi prea mult sa mai vina si un al treilea an de crestere. Poate pe anumite destinatii.

Sunt doua tipuri de destinatii expuse cresterilor de tarife. Destinatiile foarte cerute, care sunt inchise, asa cum este Seychelles. Sa construiesti un hotel acolo este foarte dificil, pentru ca cea mai mare parte din tara este parc national si nu mai ai unde sa construiesti. Si atunci, numarul de hoteluri bune din Seychelles este destul de mic. Acelasi hotel, translatat in Mauritius este cu 50% mai ieftin. In Republica Dominicana, de exemplu, se poate construi mult si atunci tarifele nu cresc. Acolo, an de an apare un hotel nou.

Cresc tarifele in destinatiile emergente, care incep sa se dezvolte pe partea turistica, dar care nu au inca o infrastructura puternica, asa cum sunt Namibia si Tanzania. In aceste destinatii, preturile cresc de la an la an. Fata de acum 3-4 ani, preturile aproape s-au dublat. Numarul de turisti este tot mai mare, insa unitatile de cazare sunt aceleasi.

Un alt exemplu de destinatie emergenta este Myanmar. In urma cu cinci ani, aceasta destinatie era enorm de scumpa. Odata ce s-au construit hoteluri, preturile au scazut, astfel ca acum a devenit o destinatie accesibila.

wall-street.ro: Care sunt destinatiile cu potential de crestere in 2019?

Sorin Stoica: In America de Sud sunt multe tari cu potential, care nu sunt vandute bine in Romania: Brazilia, Argentina, Chile, Ecuador si Columbia. Aici as vedea potential mare de crestere.

Si SUA au un potential mare de crestere in Romania. Statele Unite sunt cunoscute la nivel de New York, Miami, Las Vegas, San Francisco, insa continentul are mult mai multe de oferit, mai ales ca destinatia nu mai este atat de inaccesibila.

De asemenea, vad un potential mare de crestere in Asia, in tari mai putin cunoscute: Malaezia, Vietnam, Filipine.

Insa marele meu pariu este cu Africa, un continent care se dezvolta si atrage tot mai multi turisti. Tarile cu potential sunt Tanzania, Kenya, Africa de Sud, Namibia, Madagascar, Mozambic, Senegal. In 2019, Eturia estimeaza ca va avea peste 500 de turisti in Africa.

Canada este "o tanara speranta". Zborurile catre Canada fac trafic pe zona de business si pe diaspora, mai putin pe leisure. Pentru Eturia, datele pe Canada au crescut, dar nu sunt relevante. Daca in trecut aveam 5 turisti, acum avem 50. Procentual, cresterea este uriasa, dar in cifre reale este mica. Canada are un potential urias, daca cineva ar promova-o. Putine lume stie ce poate oferi Canada, iar noi, ca agentie de turism, nu avem o forta in a face o promovare sustinuta a destinatiei, asa cum are Ministerul de Turism canadian.

wall-street.ro: Cum s-a schimbat comportamentul turistilor in ultimii ani? Care sunt tendintele?

Sorin Stoica: In industria turismului, lucrurile sunt dinamice. Cei care in urma cu trei ani se duceau in Turcia, acum merg in Thailanda sau Dominica, probabil ca in urmatorii ani vor merge in Peru. Oamenii au un ciclu de invatare. In piata din Romania, dar nu numai, totul este imprevizibil. Nu exista niste tendinte clare. Piata este foarte impartita tocmai pentru ca oamenii sunt foarte diferiti, ne plac lucruri diferite, actionam diferit si descoperim diferit.

Din pacate, pe piata din Romania este o reticenta in a descoperi destinatii care sunt cu adevarat deosebite. De exemplu, in Thailanda decat sa mergi in Phuket, poti sa mergi in Koh Samui sau Koh Phangan, care sunt niste insule fabuloase, dar toata lumea merge in Phuket. Sau in Phu Quoc, Vietnam, o insula superba, foarte aproape de Thailanda. Poate ca in loc sa mergi in Beijing sau Shanghai, China, poti sa vizitezi Parcul National Zhangjiajie, unde s-a filmat Avatar sau in Hunan, ca sa vezi terasele de orez. Daca tot mergi pana in Bali, Indonezia, poate ai putea sa te opresti in Java. Noi incercam sa dam aceste sfaturi turistilor insa, din pacate, foarte multi oameni se iau dupa ce fac prietenii sau ce spun bloggerii si nu au incredere in agentiile de turism, care le pot da cu adevarat informatii utile.

Eturia la asta lucreaza, sa schimbam lucrurile, sa stam foarte mult in zona de investigare, de discutii cu potentialii clienti, ca sa ii dam maximul in acea vacanta. Asta ar trebui sa faca orice agent de turism din Romania, asta tine de deontologia profesionala pana la urma.

wall-street.ro: Ministerul Turismului are in 2019 un buget dublu fata de anul precendent. Ce prioritati ar trebui sa aiba Ministerul Turismului?

Sorin Stoica: Eu cred ca turismul in Romania nu va creste sanatos si real pana cand nu va deveni o prioritate nationala strategica. Nu cred ca dubland bugetul Ministerului Turismului rezolvam problema, atata timp cat nu rezolvam probleme de fond, cum ar fi infrastructura sau cine administreaza bugetul. Din ceea ce vad la targurile de turism din afara, Romania face o promovare trista. Fata de ceea ce are aceasta tara de oferit, nu reusim sa o scoatem in evidenta. Noi nu stim sa vindem povesti. Oamenii nu vand destinatii, vand experiente si povesti.

De asemenea, e nevoie de o viziune articulata pe termen lung. E nevoie de o strategie la care sa se lucreze cu specialisti care au ajutat alte tari sa creasca din punct de vedere turistic. Guvernul ar trebui sa se uite la turism ca la o industrie cu potential si sa-l includa intr-o directie strategica. Cred cu tarie ca unul dintre pilonii acestei tari trebuie sa fie turismul, alaturi de agricultura, educatia, sanatate.


Sursa: wall-street.ro

Sursa:

Newsletter Eturia

Aboneaza-te la newsletter si castiga automat un voucher in valoare de 50 euro!

Poti folosi voucher-ul la urmatoarea achizitie de peste 1.500 euro/pachet/persoana, efectuata in perioada 04.09.2023 - 04.11.2024, ora 17:00.

Prin apasarea butonului „Aboneaza-te”, sunteti de acord sa permiteti companiei ETURIA sa stocheze si sa proceseze adresa de mail pentru a va furniza continutul solicitat. Pentru mai multe informatii despre modul in care va prelucram datele, in scop de marketing si promovare va rugam sa consultati Termeni si Conditii de campanie.

Promotii si Oferte speciale
Plata online servicii Eturia

Alege sa platesti online, rapid si simplu, factura ta Eturia