Russia, my love! Cristina Paduraru

Cristina Paduraru
Russia, my love!

Daca vorbim despre Rusia, vorbim despre catedrale, matrioshka, Piata Rosie si Kremlin, vodka si borsul de sfecla, Ermitaj, Ecaterina cea Mare si palatele sale impresionante. Am descoperit o lume moderna de cand am pasit prima oara in Moscova, la inceput de aprilie, cand la noi acasa erau 20 de grade in termometre. Totusi, am avut noroc si am prins vreme buna, 3-5 grade, iar soarele a stralucit pe cer in fiecare zi.

E frig in Rusia in aceasta perioada, dar acest lucru ne-a facut sa fim mai alerti si mai dornici sa intram in biserici sa ne ascundem de temperaturile scazute. Prima seara in Moscova a fost o incantare si o provocare totodata. Provocare pentru ca am mers cu metroul si, desi se pare ca este foarte bine organizat, daca nu vorbesti limba rusa, este posibil sa ratacesti putin intre statii pentru ca nu exista indicatoare in limba engleza, iar populatia locala, desi dornica sa te ajute, nu va intelege ce spui. Doar o mica parte dintre cei tineri cunosc limba engleza si noi am gasit cativa care, impreuna cu harta metroului, ne-au ajutat sa iesim din „labirint".

Moscova pe timp de noapte ia o alta forma si prinde un farmec aparte. Piata Rosie, Kremlin, Galeriile Gum, Catedrala Sf. Vasile, Teatrul Bolshoi - toate sunt frumos luminate si nu ai cum sa nu te opresti sa le admiri si sa te intrebi cum arata orasul in timpul lui Petru cel Mare si al Ecaterinei. Asa a fost prima seara in Moscova, plina de adrenalina, de incantare, de emotia descoperirii unui loc nou, de dorinta de a incepe turul de oras din urmatoarea zi pentru a vedea si alte locuri la fel de frumoase. Am vizitat cele mai importante obiective: Piata Rosie (pe timp de zi, de aceasta data), Mausoleul lui Lenin, Galeriile Gum - cel mai luxos mall moscovit, Universitatea Lomonosov, cladirea fostului sediu KGB, Dealul Vrabiilor de unde vei avea o priveliste spectaculoasa asupa orasului. Am facut cunostinta si cu Cele Sapte Surori ale lui Stalin, impresionantele cladiri zgarie-nori construite in perioada comunista, primele de acest fel aparute in oras.

Dupa-masa, am coborat in statiile de metrou. Trebuie sa stii ca statiile metroului moscovit sunt o opera de arta. Fiecare este decorata in stil diferit, cu mozaic, vitralii si picturi. Daca ajungi in Moscova, nu rata acest obiectiv. In urmatoarea zi, am vizitat Kremlinul. Kremlin in limba rusa inseamna „citadela ruseasca" si a fost resedinta tarilor si apoi resedinta guvernului sovietic pana in 1918. In prezent, Kremlin este ocupat de presedintele Rusiei si de guvernul acestuia. In interiorul fortaretei, vei descoperi trei catedrale (Catedrala Adormirii, Catedrala Arhanghelului Mihail si Catedrala Bunei Vestiri), o piata si trei palate: Palatul Fatetelor, Palatul Terem si Marele Palat al Kremlinului. Tot aici se afla si Turnul cu Clopot al lui Ivan cel Mare, care se spune ca marcheza centrul Moscovei. In caz de primejdie, aceste clopete sunau alarma.

Un alt obiectiv important din oras, poate cel mai emblematic, este catedrala Sf. Vasile - un simbol al arhitecturii traditionale rusesti. Turul ne-a purtat prin mai multe incaperi si surpriza a fost sa gasim in una dintre ele un cor care ne-a incantat cu muzica bisericeasca ruseasca. Am parasit Moscova tot pe o vreme frumoasa, dar cu nostalgie si cu promisiunea ca voi reveni sa descopar si zonele mai putin turistice.

Cum altfel sa parcurgi aproximativ 700 de kilometri intre Moscova si St. Petersburg decat cu trenul rapid. Calatoria a durat trei ore si jumatate, a trecut repede intre o gustare la vagonul restaurant, cateva pagini citite dintr-o carte, povesti despre alte destinatii si experiente traite si peisajele pe care Rusia ni le ofera uitandu-ne pe geam.

In St. Petersburg, ne-a asteptat ghida noastra si am mers direct catre hotel, dar, dupa cazare, am iesit la o prima plimbare prin oras in cautarea unui restaurant local. Am gasit un oras la fel de aglomerat, la fel de cosmopolit, cu foarte multi tineri, cu multa lume pe strada. Am gasit in cele din urma un restaurant care avea si preparate din bucataria georgiana unde am incercat niste galuste delicioase.

Arhitectura orasului este impresionanta! Ai impresia ca te afli in Rusia Imperiala, daca nu te-ar deranja zgomotul masinilor, autobuzelor si imbracamintea moderna. La fel ca Moscova, orasul este impanzit de catedrale si turul nostru a inceput cu vizita uneia dintre cele mai impresionante: Catedrala Sf. Isaac. Aceasta a fost construita in 1818 si, la acel moment, era a treia catedrala ca marime din lume. Cupola ei se inalta la 102 metri si este placata cu aur. Cu siguranta, un obiectiv care nu trebuie ratat.

Turul nostru a continuat cu cateva opriri pentru a admira arhitectura si pentru a face poze. Una dintre opriri a fost langa Fortareata Petru si Pavel, de unde puteai sa admiri in toata splendoarea Palatul de Iarna care gazduieste Muzeul Ermitaj. Orasul este stabatut de Raul Neva, care pe alocuri era inghetat, astfel ca ne-am luat gandul de la o croaziera pentru a vedea podurile mobile ridicandu-se. Croazierele incep sa opereze de la 1 mai, asa ca programeaza-ti vizita dupa aceasta data daca doresti sa te bucuri si de o plimbare pe rau. Am luat masa in Restaurantul Koryushka, situat pe una dintre cele mai mici insule ale orasului, insula pe care se afla si Fortareata Petru si Pavel. Din nou, ne-am delectat cu preparate traditionale rusesti si georgiene si, daca doresti sa faci o pauza relaxanta, localul este ideal, situat langa rau.

Urmatoarea ora ne-am petrecut-o in interiorul fortaretei. Aceasta a fost construita de Petru cel Mare in 1703, iar in centrul ei se afla Catedrala Sfintii Petru si Pavel, locul de inmormantare al tuturor tarilor Rusiei, cu exceptia lui Petru al II-lea si a lui Ivan al VI-lea. Daca vrei sa te aventurezi in afara orasului, iti recomand o vizita la Palatul Ecaterinei din Puskin si, daca tot ajungi in zona, o vizita la Palatul Pavlovsk. Se pot vizita foarte usor amandoua intr-o singura zi, dar sa ajungi neaparat inainte de ora 10:00 la Palatul Ecaterinei, deoarece vei petrece cateva zeci de minute la coada. Totusi, lucrurile se desfasoara organizat asa ca te vei bucura de toate „bogatiile" palatului in scurt timp.

Vizita la Ermitaj a fost principalul motiv al calatorei noastre. Muzeul este imens si ai avea nevoie de cateva zile pline ca sa il poti parcurge in intregime. Noi am vizitat colectia principala si, chiar daca aceasta reprezinta doar o mica parte, turul nostru a durat aproape trei ore si jumatate. Am stat fata in fata cu capodoperele lui Leonardo da Vinci, Rubens, Rembrant, Velazquez, Goya si a fost coplesitor.

Un alt obiectiv important in oras este Catedrala Mantuitorului pe Sangele Varsat. Este denumita asa pentru ca a fost construita pe locul unde a fost asasinat tarul Alexandru al II-lea. Interiorul este decorat cu mozaic reprezentand scene biblice. Arhitectura este tipic ruseasca, cu cupolele colorate cu care ne-am obisnuit deja, sub forma de ceapa. Mi-a placut mult Rusia si voi reveni cu siguranta cand sunt noptile albe, in luna iunie.